Full version: Hur ser kirskål ut
Magnolia
En dum fråga...

Vi flyttade ju in i vårt hus i höstas och jag hann se att det fanns kirskål i trädgården.

Nu tänkte jag att jag skulle försöka gräva bort den innan den hinner ta fart, men hur ser den egentligen ut som liten?

Jag har hittat något som påminner om rosblad i formen på ställen där jag minns att det fanns kirskål - kan det vara den? Jag har ingen bild just nu, men jag ska se om jag kan ordna en. Är det någon som vet ändå eller kanske till och med har en bild?!
Betty
Google-Bildsökning Bra sökmotor. smile.gif
Bilder på kirskål
Magnolia
Tackar tackar Betty!

Nu har jag något att jämföra med.

Egentligen är det ju en ganska snygg växt - synd bara att de blir så många...
Anki på Öland
Så här ser nyss uppkommen kirskål ut, fotat direkt från landet.......

Anki
CarinaA
Jag tror vi hade kirskål där vi bodde tidigare - helt omöjligt att få bort genom att dra bort det eller salta ihjäl det. Det vi hade förgrenade sig rejält under jordytan, man kunde följa det inunder plattor och i rabatterna. Men stämmer det att det förgrenar sig så som jag beskriver?
Jag tror vi sprayade round up på det, men eftersom vi har flyttat därifrån kan jag inte svara på om det försvann... Det vissnade ner för stunden förstås. sleep.gif

C.
Kattgräs
CITAT (CarinaA @ 08-04-2005, 17:10)
helt omöjligt att få bort genom att dra bort det eller salta ihjäl det. Det vi hade förgrenade sig rejält under jordytan, man kunde följa det inunder plattor och i rabatterna.

Exakt beskrivning av kirskål. Det eländigaste är ju att den lätt bryts av, så det är svårt att dra upp hela rotsystemet.
blink.gif
CarinaA
Tack för svaret, Kattgräs!! wub.gif Nu vet jag varför vi hade problem få bort ogräset trots ihärdiga försök... wink.gif

Mvh C smile.gif
Ani
hur får man bort ogräset? Jag tycker att jag rensar och rensar och de klonar sig ännu mera, för varje morgon så finns det ännu mera ??? . mad.gif
netaave
Kirskålen har jag gett upp på, jag bryter av den så fort jag ser någon men gräver gör jag inte mer.
amaira
Såhär ser den ut när den är liten och på G.

Här växer den på en strand.
Grönblomman
Oj oj, kirskålen är bland det värsta som finns.
Det är nästan omöjliga att bli av med, och det krävs många år med mycket tålamod.
Man kan ju plocka bort rötterna, men Bästa sättet har jag hört, ska vara att kväva dem, exempelvis med svart plast eller markväv, då några år. Om de dyker upp i gräsmattan ska man klippa regelbundet för att hålla dem i styr.
Anna G
Funkar det med marktäckväv då, den tar sig inte igenom? Jag hade i så fall tänkt lägga marktäckväv även under häckarna där det är svårt att komma åt att klippa ner kirskålen. Hur långt utanför de synliga plantorna ska jag lägga väven? Man vill ju inte få en rad med kirskål där väven slutar...

I mitt album har jag förresten en bild på nyuppkommen kirskål.
Susanne i Linköping
Konstigt att ni har sådana problem med kirskålen, eller kanske är det konstigare att vi fick bort den så lätt vid koloniföreningens klubbstuga. Vi stod ett gäng med grepar och spadar en dag och grävde (djupt!), och sedan dess har det bara synts till gräsmatta på platsen.

Fast det kanske är någon kolonist som hela tiden plockar bort de blad som kommer upp. rolleyes.gif

IOFS var det inte många kvadratmeter. Och inga buskar eller annat som skulle sparas, det underlättar väsentligt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon