Hej!!
Vi har vr altan i norrlge, inte mrkt o skuggigt utan ganska ppet o ljust trots att det inte r i sol.
Det finns en skruttig klematis vid en spalje. Den har under de 5 r vi bott i huset inte mtt s bra, ngra fjuttiga rankor och kanske 4-5 blommor.
Jag funderar p om vi kan stta humle. Tnkte att det skulle bli frodigt och grnt som klttrar ( dljer det fula plasttaket).
Tror ni att humle funkar trots;
- norrlge
- hrd o ganska stenig mark
- ganska torrt?
Nr finns humle i plantskolor? Nr r det dax att plantera? Ungefrligt prislge?
// Anna
Big Gardener
06-04-2005, 15:20
Humle till hr familjen Cannabaceae, Hampafamiljen och r sledes slkt med hampa. Dessa vxter r utprglade pionjrarter och krver drfr mycket sol fr att bli bra. Plantering i norrlge r inte att rekommendera.
Varmt och soligt lge r bra.
Min faster har haft tv humleplantor i soligt vsterlge s lnge jag kan minnas. Dr har den fungerat bra och vuxit tacksamt, cirka 3-4 meter per r med flera stammar ur jorden. De har klippts ned varje till vart annat r. Jorden r sandig, men fuktig.
Humleplantor har jag sett p olika gardencenters. Prislget har jag ingen uppfattning om. Annars frkas den enklast med rhizomer, d.v.s. rotbitar som planteras p hsten direkt ned i marken. Uppvuxna plantor planteras helst sen vr eftersom de r knsliga fr frost. Se till att du fr honplantor efter det r dessa som stter "kottar" (honblommor).
Titta nrmre p piprankan istllet, Aristolochia macrophylla. Den klarar att vxa i norr och till och med djup skugga. Tar ett tag innan den stter fart, men tcker bra gr den.
Bttre jord n torr och stenig vill den ha, srskilt i brjan. Men det gr ju att jordfrbttra! Jag har 5 gamla piprankor p en torr husbaksida och de vandrar lngt upp p taket. Fr ca 25 r sedan nr de planterades gjordes en rejl jordfrbttring p stllet.
ven kaprifol brukar fungera bra i skuggigare lgen.
Okej, tack Birger, Cilla och Kurt!
Jag har dessutom hrt att humle kan bli vldigt lusiga, kanske inte alltfr roligt med trdgrdsmbler under...
Kanske fr bli pipranka eller kaprifol istllet!!
// Anna