Full version: Humle
telli
Hej!!

Vi har vår altan i norrläge, inte mörkt o skuggigt utan ganska öppet o ljust trots att det inte är i sol.

Det finns en skruttig klematis vid en spalje. Den har under de 5 år vi bott i huset inte mått så bra, några fjuttiga rankor och kanske 4-5 blommor.

Jag funderar på om vi kan sätta humle. Tänkte att det skulle bli frodigt och grönt som klättrar (å döljer det fula plasttaket).

Tror ni att humle funkar trots;
- norrläge
- hård o ganska stenig mark
- ganska torrt?

När finns humle i plantskolor? När är det dax att plantera? Ungefärligt prisläge?

// Anna
Big Gardener
Humle till hör familjen Cannabaceae, Hampafamiljen och är således släkt med hampa. Dessa växter är utpräglade pionjärarter och kräver därför mycket sol för att bli bra. Plantering i norrläge är inte att rekommendera.
Varmt och soligt läge är bra.

Min faster har haft två humleplantor i soligt västerläge så länge jag kan minnas. Där har den fungerat bra och vuxit tacksamt, cirka 3-4 meter per år med flera stammar ur jorden. De har klippts ned varje till vart annat år. Jorden är sandig, men fuktig.

Humleplantor har jag sett på olika gardencenters. Prisläget har jag ingen uppfattning om. Annars förökas den enklast med rhizomer, d.v.s. rotbitar som planteras på hösten direkt ned i marken. Uppvuxna plantor planteras helst sen vår eftersom de är känsliga för frost. Se till att du får honplantor efter det är dessa som sätter "kottar" (honblommor).
Cilla
Titta närmre på piprankan istället, Aristolochia macrophylla. Den klarar att växa i norr och till och med djup skugga. Tar ett tag innan den sätter fart, men täcker bra gör den.

Bättre jord än torr och stenig vill den ha, särskilt i början. Men det går ju att jordförbättra! Jag har 5 gamla piprankor på en torr husbaksida och de vandrar långt upp på taket. För ca 25 år sedan när de planterades gjordes en rejäl jordförbättring på stället.
KURT
Även kaprifol brukar fungera bra i skuggigare lägen.
telli
Okej, tack Birger, Cilla och Kurt!

Jag har dessutom hört att humle kan bli väldigt lusiga, kanske inte alltför roligt med trädgårdsmöbler under...

Kanske får bli pipranka eller kaprifol istället!!

// Anna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon