Full version: Övervattning?
susan.e
Läser här och var (Kerstin!) att man ska undvika övervattning.. jag brukar vänta tills mina plantor känns lätta när jag lyfter dem, vilket ju tyder på att de är torra, och sen brukar jag doppa dem i en hink och hålla dem under vattnet tills det bubblat klart. Hur gör ni? Duttar ni så och då eller vattnar ni rejält medan ni ändå håller på? Mina plantor ser sjukt friska och välmående ut.. än så länge.
TeliaNet
jag vattnar så det flödar, men inte så ofta.
tyvärr så får växterna sloka innan jag kommer ihåg att vattna.
kerstin z5-6
Javisst -men då är det sällan stora problem -problem finns med plantor som är 4-10 mm i diameter o har tre blad smile.gif Rhodde sådder tex ..
susan.e
Du har helt rätt Kerstin, små plantor är ömtåliga och man måste ha nån slagt fingertoppskänsla.. var fick man den ifrån?
Karin Ö
Växter är som människor.

De stressas när de utsätts för taskiga förhållanden, som exempelvis att nästan kvävas i vatten och efter en vecka nästan dö av törst.
Mera känsliga arter reagerar genom att kasta av sig blad och blomknoppar för att klara en förestående svår tid.
Andra kan klara nästan vilken behandling som helst.
De flesta växter vill ha en jämn tillgång till fukt, anpassat till tillväxten för dagen.
För känsliga växter tycker jag att självvattnande krukor fungerar bra - bara man inte slår på för mycket vatten!
Min personliga favorit är en liten keramisk insats för långtidsbevattning som finns på www.aqualis.info.

Det finns tydligen många sätt att flå en katt (eller att hålla krukväxterna fina).

Karin Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon