Full version: Inga hyresgäster
Hannele
Jag köpte två nya fågelholkar igen.
Sonen hade knappt hunnit klättra ner från eken,
när en för tjock (?) gulsparv försökte förgäves komma in, flera gånger. sad.gif

Lika litet hål i de fågelholkar jag köpt tidigare, förra året.
Är det meningen att bara blåmesar ska ha bo?
Gunvor Nilsson
Undrar om den där gulsparven var en aning desorienterad. Det är ingen holkfågel - kan det ha varit en annan sorts pippi?
http://www.sofnet.org/index.asp?lev=794&typ=1

I våra holkar kommer först talgoxen men som alltid blir bortmotad av flugsnappare som tar över bostäderna. Om katterna sitter på altanen och tittar så får dom passa sej så dom inte blir bombade av flugsnapparna!
Hannele
Jag menade nog talgoxe - men kom inte på vad "talitintti" heter... wink.gif

Men talgoxarna ska väl ha större hål i holken, han kom inte in??
De färdiga köpe-holkarna har så små hål.
Gunvor Nilsson
Du har väl givit dom för god mat förstås! Men holkarna kanske är gjorda för mesar (dom är väl mindre?!). Antingen får du köpa en ny holk med större hål eller försöka göra hålet större. Men ett bra tips så inga hackspettar ger sej på holken - spika pappspik (med stora huvuden) tätt, tätt runt hålet så får småfåglarna vara i fred. tongue.gif
KURT
Det är ju bäst om hålen precis passar en viss art, det fungerar inte med en holk (med större ingångs hål) för alla arter. Då kommer mindre fåglar som bygger där att bli utkörda eller så kommer ägg/ungar att tas. Sedan kan man ju fråga sig om man inte borde satsa på en holk för de mer ovanliga arterna, istället för en holk för tex mesar. Kanske en holk för göktyta eller tornseglare eller varför inte en falddermusholk!

http://www.sr.se/p1/naturmorgon/holktips.htm
Hannele
Mest är jag kanske intresserad av fåglar som äter bladlöss, trips, vecklarfjärilar...
Trädgårdsföreningen i Gäteborg använder småfåglar som enda skadedjursbekämpning för sina rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon