Full version: Permakultur
Ullet
Ni kunniga, vet ni ngt om permakultur. Läste i AoT om detta o blev intresserad, vet ni ngn hemsida el liknande där jag kan läsa mer om detta, verkade som en himla vettig tanke. smile.gif Någon härinne som har den tanken bakom sina odlingar?
solkatten
Permakultur?
Permafrost vet jag vad det är, men kultur...
Vilket nummer av AoT?
harald
det finns en svensk permakulturförening på http://www.permakultur.se , fast det finns inte så jättemycket information på den sidan. men det finns dyra kurser som man kan gå..

några andra sidor där man kan hitta lite mer information (på engelska):
http://www.ibiblio.org/permaculture/permac...culture-online/
http://www.permaculture.org.uk/ (brittiska permakulturföreningen)

sen finns den en massa bra böcker, 'the earth care manual' av patrick whitefield, t.ex är skriven för tempererat klimat, och passar därför bättre här än många andra böcker som ofta är från australien eftersom själva begreppet permakultur kommer därifrån.
'gaia's garden' av toby hemenway lånade jag på biblioteket nyligen, den verkar också bra.

jag tänkte använda en del ideer därifrån när jag sätter igång med min odlingslott..

/harald
Ullet
TAckar ,tackar! Jag ska kolla igenom länkarna. det verkar så vettigt använda områdets olika förutsättningar o att använda olika metoder för att få det ultimata klimatet, jätteintressant.

Solkatten, det var en med en melerad akleja på, den fanns i tidningshyllan igår iaf, vet inte om det kommit ngn ny för prenumeranter däremot. smile.gif
jjohan
Förvisso en gammal tråd, men ett ämne som blir viktigare och viktigare i takt med att våra naturresurser förbrukas.
Jag kan passa på och tipsa om boken Ekologisk odling & självhushåll - på kvinnligt vis som tar upp ämnet i flera aspekter.
Jan Lindgren
Hej!
Här i Skåne finns det en demonstrationsodling i Höör på Holma gård. På lördag har de en kurs i nötodling.
MVH
Jan Lindgren
tettan
jjohan- wow, vilken fantastisk läsning, blir inte mycket gjort idag är jag rädd
jjohan
Jag arbetar på kontor och min dåliga arbetsmoral har hittils sett till att jag läst femtio sidor i boken whist.gif
nina L
TAck för länken!
Solstorm
Skummade genom engelska länken. Tyckte att den var för svepande för att ge något. Svenska länken var bra.

De lever ekologiskt och naturnära. Är det inte mycket så många utav oss lever och tänker bitvis redan nu om än inte fullt ut? Försöker hushålla med resurserna. Varför ska man sätta en ny etikett på det? De har ju inte uppfunnit hjulet precis. I mina ögon är det gamla gröna vågen som har lyckats.
jjohan
Att leva ekologiskt och naturnära är långt ifrån en självklarhet. Både när det kommer till konsumtion av förbrukningsvaror och likaså när det kommer till trädgårdsodling. Jag är inte lika säker som du är när det kommer till ekologiskt och naturnära är något genomgående bland trädgårdsfolk.
En etikett tycker jag är viktigt och roligt. Det skapar en viss kultur och något greppbart kring denna typ av odlingsmetoder.
Jag tycker inte att det behöver vara nyskapande för att vara viktigt, spännande och roligt. Så jag förstår inte varför du bittert påpekar att "de har ju inte uppfunnit hjulet precis".
Solstorm
Om du läser igenom trådarna på forumet så ser du att många frågor och svar handlar om att på bästa sätt utnyttja de resurser man har. Få människor lever miljövänligt fullt ut, men väldigt många försöker ändå att göra det till en viss del.

Jag kan inte upptäcka något i permakulturidén som avviker från gamla gröna vågen. Rätta mig gärna om det är något jag inte har upptäckt. Kanske innehåller det något som jag inte har förstått.

Vill gärna ha en förklaring på vilka ord jag skrev som uppfattades som bittra.
jjohan
Gröna vågen var nog inte riktigt först. Permakultur är något helt naturligt i ett lågutvecklat land eftersom man inte kan åka till plantagen och köpa Hasselfors P-jord, substral-näring och spaljé i plast.
Täckodling och dylikt är dessutom ett krav i torra områden.

Dessutom skulle jag våga påstå att många inte ens förknippar gröna vågan med någon typ av odling över huvud taget.

Permakultur tycker jag är ett bra samlingsbegrepp för resursbevarande och olika metoder för att använda de närliggande resurser vi har. Främst i odling, men även i vanlig livsföring.

Jag tycker "De har ju inte uppfunnit hjulet precis" lät lite bittert. Jag tolkade det väl mer som "Pff. Varför skulle detta var något av värde? Det är ju inte ens nyskapande"
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon