Full version: Stockros
kristerh
Jag sådde gammaldags gul stockros förrförra året och förra året blommade de och jag lät de gå i frö och trodde att de hade gjort sitt för stockrosen är väl 2 årig wink.gif unsure.gif eller? nu i år kommer de upp igen, har de blivit perenna tro, kanske den gammaldags stockrosen är perenn? nån som vet?
krister
igl
nej perenna har de inte blivit. men man kan få dem att bli äldre än två år.
jag har haft samma i 5 år nu. man kan lura dem genom att knippsa bort stängeln när blommorna vissnat och på så sätt få den att tro att den inte blommat.
mvh
kristerh
Men jag har inte gjort det (klippt bort blomstängeln) de står kvar som 2 meter höga risbuskar, samma sak med de plantor jag gav till min mamma, de kommer oxså igen wink.gif
krister
igl
nej jag har inte klippt av stängeln heller. men enligt extertis ska man göra det för att få dem att tro de ska leva några år till.
men perenna blir de aldrig. tyvärr.
men det finns sådana.
mvh
inger
snofsan
Mina har kommit upp varje år även om jag låtit dem gå i frö. Det kanske beror på om dom har fått sidoplantor. Eller så självsår dom sig och så har man sas rundgång i odlingen : blomma-frö-nyplanta-blomma-frö-ny planta...

Vem har sådan koll att man vet säkert? rolleyes.gif

Snofsan
torvan
Jag har sått en flerårig stockros, Alcea rugosa,som är ljusgul. Den kommer från rara växter där kan du hitta fler färger. rolleyes.gif torvan
kristerh
CITAT (torvan @ 07-04-2005, 08:32)
Jag har sått en flerårig stockros, Alcea rugosa,som är ljusgul. Den kommer från rara växter där kan du hitta fler färger. rolleyes.gif torvan

Det är precis en sådan jag har, gul, tack då vet jag att den är flerårig.
krister
netaave
Jag köpte mina som 2-åriga plantor för 18 år sedan, dom kommer fortfarande lika troget, jag har alltid trott att det beror på att jag inte klipper dom förrän på våren, att dom fröar av sig.....
kristerh
CITAT (netaave @ 07-04-2005, 10:52)
Jag köpte mina som 2-åriga plantor för 18 år sedan, dom kommer fortfarande lika troget, jag har alltid trott att det beror på att jag inte klipper dom förrän på våren, att dom fröar av sig.....

men det kan väl inte vara samma planta? du menar att de frösår sig, isåfall
kommer jag att ha stockrosor över hela tomten nästa år wink.gif rolleyes.gif
krister
Svante, zon 1
Vi har flera stockrosor som följde med huset (dvs vi har inte planterat dem själva). De kommer tillbaka på exakt samma plats för tredje året i rad nu (har börjat spira vid söderväggen). Jag kan naturligtvis inte svära på att de inte självsår sig men för mig ser de väldigt perenna ut. Vi gör ingenting annat än tar bort den nervissnade stängeln i nov-dec.
Tesa
De enkla stockrosorna är ofta fleråriga.........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon