Full version: Rododendron
Caroline78
Jag undrar om ngon vet om man kan flytta en Rododendronbuske som har sttt p samma stlle i 20r till ett annat stlle. Vi ska nmligen gra om lite p tomten och vill veta det snart!
Eva St
Har flyttat tv stycken som sg bedrvligt glesa ut frn vrat hus till sommarstugan dr de repade sig och blev jttefina och tta och r versllade med blommor.
Det enda vi gjorde var att ta en stor jordklump nr vi flyttade dem vilket inte var det lttaste eftersom de var gamla och stora
kristerh
Det gr sker bra, de har ju inte s djupgende rtter s du behver inte grva en jttegrop.
krister
MrNorth
hejsan vnner!

jag kpte 3 st parkrododendron och planterade idag... de var ca 50 cm hga...

nu eftert tror jag att jag planterade dem fr ttt... ca 60-80 emellan i en triangel? Ska de ha mera utrymme eller gr det inte nt att de vxer ihop?

/Henrik
fruberglund
Rododendron trivs att vxa ihop flera stycken. Lste senast hromdagen att de helst ska planteras med minst 1 meter mellan ytterkanterna (de stora sorterna).
Jag har 3 st som str i en triangel som r planterade med ca 1 meter mellan stammarna och de ser ut som en jttebuske istllet fr 3 sm. Jag tycker den r jttefin! Min "buske" r som mest 14 r gammal om den r frn nr huset byggdes.

Sen stod det ocks att mtten som str kan man inte g efter fr om de trivs vldigt bra s kan de bli hur stora som helst...det som r bra r d att de som sagt r "ltta" att grva upp och flytta isr. Vem vet hur stora de r om 15 r smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon