Full version: odla allt
serx
hej, jag har odlat de mesta som man kan hitta i en affär.
en vecka efter ja hade satt allt gjorde ja ett misstag att vattna dom...shit, vattna ja bort alla rötter eller, 2 veckor nu och inte ett spår av nån.
i början blev de mögel på jorden så då luftade ja dom så dom torka ut, hehe, vilka gröna fingrar man har.
lite andra frågor:
Växer stjälk å rötter ut från samma håll av mango-kärnan, den har bara öppnat sig på ena sidan, funderar på hur man ska placera den bara.
Har just fått en oliv-växt, jorden är hård, ska man plantera om den med grus och jord??
var 17 hittar man Litchie, är det sällsynt eller är det jag som är blind?

jag kommer ha miljoner frågor snart om fröna skulle börja titta upp. tongue.gif
Nathalie84
litchie finns i de flesta matbutiker på exotiska frukt avdelningen....

kolla:
http://www.litchiexport.com/

eller:
http://www.lycheesonline.com/photo.cfm?pid=86

kolla bilderna....
smile.gif
Dzad
CITAT
en vecka efter ja hade satt allt gjorde ja ett misstag att vattna dom

Hmm, alltså det är ju mening att man ska vattna dem... men bara så att jorden hålls fuktig. Inte blöt.

http://home.att.net/~oc_crfg/mango.htm

Där står det lite om mangokärnor.
M.a.o. kan du plantera den så hälften är över jordytan... Planterade själv min fel väg, men roten kom fram ändå och slingrade sig ner i jorden. Vet inte riktigt med stammen, min har bara kanske kommit upp.
Du kan ju testa platpåsmetoden som beskrivs på den där sidan. Det skall jag nästa gång. smile.gif
Zazu
CITAT (serx @ 06-04-2005, 21:07)
var 17 hittar man Litchie, är det sällsynt eller är det jag som är blind?

tror att det är lite för sent att börja leta litchie nu, finns mest runt jul,
men jag har några små litchieplantor om du vill ha......
serx
halloj, tack för era svar rolleyes.gif

jag tror jag läste nånstans att man inte skulle vattna frön och kärnor när dom legat ett tag för att om dom börjat utveckla rötter bryts dom. hoppas verkligen inte alla har dött, nu har jag lagom fuktigt och med små lufthål iaf.

för dom som är intresserade av vad jag har sått så är det:
från impecta - oliv, kaffeträd,eucalyptus,indisk banan,kaffebär,jordnöt,ficus
från affär - mango,citron,kiwi,papaya,passion,psysalis,granatäpple

brukar få med mig nåt skumt från affären, idag har jag handlat mini-ananas, ska bli intressant biggrin.gif

CITAT
tror att det är lite för sent att börja leta litchie nu, finns mest runt jul,
men jag har några små litchieplantor om du vill ha......

aha, det förklarar varför de inte finns. Det var hemst snällt av dig biggrin.gif men jag hoppar nog det, har ju så mycket ändå (om de lever dvs).
Citrusflickan
Vi köpte litchi i maj till min systers konfirmation och det var inte det minsta förbeställt eller konstigt. Jag tror att man kan hitta litchi större delen av året om man har tillgång till en hyfsat sorterad matbutik.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon