Susanna
Hej!

Börjar bli lite orolig för fuchsiorna. Köpte sticklingar för cirka 8 veckor sedan och de har växt bra. De är nu cirka 35 cm höga och omplanterade i fuchsiajord.

Men, på två av dem händer något med bladen. De ser hängiga ut och gula fläckar sprider ut sig för att sedan övergå i brunt. Jag tror inte att jag vattnat för mycket, brukar känna på krukans tyngd innan jag häller på något. Jag kan inte heller upptäcka någon ohyra. Har haft bladlöss tidigare men nu är de borta.

Jag har också haft plantorna under lysrör men nu får de inte plats där längre utan står i ett österfönster.

Någon som vet vad jag kan göra? Vill inte att de ska tyna bort för mig.
Kajsa
Länk med olika ohyra / Fuchsior
Kanske hittar du något här
Susanna
Där fanns mycket intressant men tyvärr hittade jag inget som kunde hjälpa mig. Jag får söka vidare. Tack!
Christer i Falköping
Låter som någon form av svamp. Finns det inte något som heter Fuchsiarost? Ta bort alla angripna blad och spraya den med t.ex. vatten blandat med bakpulver. Har hört att det skall vara effektivt mot olika former av rost.
Christer.
Gåsis
Jag hade liknande angrepp på mina frösådda perenner, men bara på några. Efter att ha tittat med lupp massor av gånger utan att hitta något, såg jag tillslut något pyttelitet och svart. Helt klart levande, men vad det var vet jag inte. Men provadospray ser ut att ha botat det. Kanske skulle du prova?

/Åsa
Susanna
Jag prövar nog båda era tips! Men just nu är jag bortrest så det får bli först på måndag. Jag får plocka fram förstoringsglaset och se om jag hittar något levande. Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon