Full version: jordnötsplantor
Nathalie84
jag ska sätta jordnötsfrön, hur stor kruka behövs det?
tänkte eftersom det kommer bli jordnötter under jorden.... unsure.gif
KURT
Den blir buskliknande, men man kan alltid sätta den i en större kruka innan den blommar. När den blommat skall ju blomstjälken böja sig ner till jorden och "borra" sig ner, så behöver den ha öppen jord. Så så i mindre kruka och plantera i större efter hand.
Joche
Vad spännande. Räknar du med en jordnötsskörd? Vilken miljö kommer plantorna stå i?
Josefine
Jag sådde Jordnötter förra året. En riktigt rolig växt. Jag fick ha en stor kruka till mina, har för mig att de får pålrötter. Hoppas det går bra för dig. Själv fick jag inte många jordnötter men det var kul ändå.
Nathalie84
har precis fått hem frönen jag beställde...ska se hur det går med detta sen... rolleyes.gif
Nicolina
Hur stora krukor då ? Blir dom höga ? Kan man inte ha dom i landet ? och tycker rådjuren om dom ? wacko.gif wacko.gif
160kvm stort hus
Jag fick hem mina frön från impecta igår.. ( trots att jag inte skulle beställa nått mer, hmm )
Både jordnöt och bomull... Spännande!

Komemrnog att plantera i en vid kruka eftersom "blommorna" kommera tt söka sig neråt. Sen får vi se om det blir några nötter.

Mvh G
serx
hejsan, jag har planterat en hel del i år. Jordnöt är en av dom (frön från Impecta). Jordnöt och Granatäpple var dom som kom upp först faktiskt och den ser väldigt annorlunda ut från andra "bäbis-växter", krukan är ungefär 5x5 cm så det känns som att en omplantering är en rätt god ide snart.

En kafferbär börjar ta fart också, whiihoo!
KURT
CITAT (Nicolina @ 20-04-2005, 11:23)
Hur stora krukor då ? Blir dom höga ? Kan man inte ha dom i landet ? och tycker rådjuren om dom ? wacko.gif wacko.gif

Det är en ärtväxt som vill ha det varmt, gärna över 25 grader.
Nathalie84
jag har fått upp plantan nu,

http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...lie84&pid=26704

fin va? wub.gif
Lady Hamilton
Jag tror att min planta har börjat blomma?
Men ska blommorna komma så nära stammen?

Nicolina
Jag försöker igen Hur stora krukor krävs? Tycker rådjuren om dom ?
Kan man ha dom ute eller ska de stå i växthus ? någon som vet ? biggrin.gif biggrin.gif
KURT
CITAT (Nicolina @ 13-05-2005, 10:05)
Jag försöker igen Hur stora krukor krävs? Tycker rådjuren om dom ?
Kan man ha dom ute eller ska de stå i växthus ? någon som vet ? biggrin.gif biggrin.gif

Den vill ha det varmt, möjligtvis kan man sätta ut krukan om det är riktigt varmt sommartid. Det behövs inte så stor kruka, men det är ju bra om det finns endel fri jord runt om eftersom blomman med stängel, efter blommningen, skall växa ut och böja sig ner i jorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon