Ammari
Vi har ju bara bott i vårt hus i ett år så jag har inte så stor koll på hela trädgården än. Har iallafall en plätt som var sparad som nån sorts naturtomt men helt övertagen av gräs och lupiner. Tänkte att jag ville göra nåt åt barnen där + en liten bit åt mig själv. Under och framför en liten syrén tänkte jag plantera hosta (heter de så??), såna där gröna växter iallafall och sätta lökar. Sen, framför några stenar, sätta vide e.dyl så att barnen kan göra en koja + massor av smultron. Sen ska jag flytta en spireabuske dit också, en bit ifrån förstås.

Men hur ska jag bära mig åt nu? Gräva upp allt som det är nu och blanda in mer jord eller? Riskerar jag att få en massa lupiner ändå? Hjälp, snälla!
snofsan
Lupiner har förskräckligt långa och kraftiga "morots"-rötter. Jag grävde upp en samling lupiner för längesedan och dom försvann för gott. Det verkade som om dom inte gillade att man rotade runt i jorden.

Jag hoppas du är ung och stark och att lupinområdet inte är alltför stort. Gillar lupinerna läget har dom ju en benägenhet att föröka sig, så man får antingen ha dom överallt eller inte alls.
Jag valde inte alls.

När du grävt upp lupinerna och plockat bort grästorvorna är ju marken nästan vänd, eller hur? Blanda ner lite kogödsel (säckar från plantskolan) så blir säkert jorden ok. Sedan kan du plantera.

Om inte smultronen har särskilda önskemål förstås.

Det är mitt tips.

Och så lycka till och njut med dina barn! biggrin.gif

Snofsan
Fenja
Du kan lunta hela lupinområdet ett par vårar efter varandra så försvinner nästan allihopa. Se till att det brinner ordentligt!
Ett annat sätt är att plocka alla lupinblommor innan de hinner sätta frö, så håller du beståndet tillbaka. Tänk på att ta bort alla blommor därifrån och lägga någonstans där det inte gör något att de fröar.
Mvh
Fenja
Ammari
Hej och tack för svar. Det är väl bara att börja gräva då biggrin.gif Är ju inte så insatt i dessa trädgårdstermer, vad är lunta?
Fenja
Lunta = Man tuttar eld på hela området på våren. Var gärna några stycken och vakta noga så att det inte sprider sig. Bra att ha räffsor (att slå smitande glöd med) och en vattenslang till hands. Gör det en vindstilla dag också.
Mvh
Fenja
Berith
CITAT (Fenja @ 07-04-2005, 21:54)
Lunta = Man tuttar eld på hela området på våren.

sad.gif ...och eldar upp en massa insekter av bara farten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon