|
Jag börjar få överfullt i mitt hus av alla småplantor. Tänker därför låta de större stå ute hela dagarna (vid plussgrader) och bara ta in dem på natten om det blir risk för frost. Bor som sagt i Helsingborg. Undrar nu om alla mina småttingar klarar den behandlingen.
Jag har: vit och rosa blomstertobak zinnia paprika tomat "tiny tim" fuchsia pelargoner tagetes kattmynta borstnejlika fjärilsbuske humle mexikansk solros balsamin gulros sommarflox
tja, MER har jag också, men de får stanna inne lite till. Vad tror ni. Klarar dessa utelivet i en vindskyddad vrå av trädgården?
De "nordiska" växterna är ju mera tåliga, i detta fall i alla fall
borstnejlika kattmynta humle sommarflox
Även om risken för frost är i stort sett över i Hbg bör du i alla fall inte sätta ut tomaten och paprikan.
Men de klarar av allt över frostgrader alltså? Jag kan ju plocka in dem på nätterna, ännu är allt i krukor, det som inte går är att ge alla extraljus på dagarna, fönsterbrädorna är överfulla och lysrören är för få Jag var bara rädd för att det ändå var för kallt, men då testar jag.
Eftersom inte dina plantor är vana vid uteliv måste du skydda dom väl för sol och vind. Ställ skyddat och täck med väv. Men i kallaste laget är det nog... Dessutom kan du nog inte räkna med värst tillväxt, även om dom överlever.
/Åsa
De har redan åkt in och ut i en vecka ungefär, och står nu i ett litet "hus" av hårdplast och skuggväv. Tänkte inte på att kylan kan göra att de växer långsammare. Å andra sidan får de ju mycket mer ljus utomhus... Och man vill ju inte ha för rangliga växter, så då är väl svalt bra? Ja,det är mycket att väga mot varandra.  Blir lite yr av alla beslut. Men jag testar så här, slokar de för mycket får de väl åka in en sväng och bli kurerade ett par dagar.
Christer i Falköping
08-04-2005, 05:47
Dessutom blir det väldigt konstigt för de små växterna om det är kallt på dagen och varmt på natten. I naturen är det alltid tvärt om, var man än är på jorden. Christer.
Just det! Det har jag inte tänkt på, men det är ju alldeles riktigt.
Åsa, mälardalen zon 2
08-04-2005, 13:29
CITAT (Christer i Falköping @ 08-04-2005, 06:47) Dessutom blir det väldigt konstigt för de små växterna om det är kallt på dagen och varmt på natten. I naturen är det alltid tvärt om, var man än är på jorden. Christer. Fast i växthus så har man ju ofta numera varmare på natten än vad man har på dagen. Det är ett sätt att retardera växter utan att använda kemikalier fast det är klart så drastiska skillnader som det är mellan ute och inne temperatur nu på de flesta håll i sverige brukar det ju inte vara i växthusen.
Växer de långsammare av varma nätter?? Eller växer de lika mycket men blir knubbigare?? Märkligt, undrar vem som kom på det? Det låter ju bra att de slipper använda kemikalier.
Mina småplantor åkte in i natt, tempen var på väg ner mot noll sa de på tv. Fast sedan visade det sig att det aldrig blev kallare än 3 pluss. Fast jag fick en chans att se om dem ordentligt. Alla såg ut att må bra, trots ett par nätter ute nu.
Åsa, mälardalen zon 2
09-04-2005, 19:36
CITAT (krukan @ 09-04-2005, 14:54) Växer de långsammare av varma nätter?? Eller växer de lika mycket men blir knubbigare?? Märkligt, undrar vem som kom på det? Det låter ju bra att de slipper använda kemikalier.
Mina småplantor åkte in i natt, tempen var på väg ner mot noll sa de på tv. Fast sedan visade det sig att det aldrig blev kallare än 3 pluss. Fast jag fick en chans att se om dem ordentligt. Alla såg ut att må bra, trots ett par nätter ute nu. På dagen samlar växten in energi i form av solljus på natten sker andningen då näringen bryts ner. Andningen är temperaturstyrd, är det varmt går andningen snabbare och det blir inte så mycket näring kvar som växten kan använda till tillväxt.
Se där! Man lär sig något nytt varje dag.
Det vore intressant att veta HUR KALLT småplantor brukar klara, t.ex. de nordiska som nämndes i ovan inlägg - såsom sommarflox. Jag har faktiskt också burit ut och in mina småplantor. De växer mycket långsamt, men är inte det bättre än rangliga plantor - i väntan på värmen och mera ljus???
Mvh Eko
virrevarv
10-04-2005, 11:14
Jag köpte mig ett litet miniväxthus för 149 kr på öb, det skyddar mina små plantor för regn o vind, plus att det blir lite varmare för dom. Skulle jag sen märka att där bllir lite väl varmt öppnar jag upp "växthuset" en aning o skuggar det lite. Jag släpar ut dom var fm o in på kvällen. Jag har samma problem som du, platsbrist o för lite bra ljus. Mina växter verkar må bra, knubbiga o fina. Nu har jag ju mina plantor i ett kallt förråd på natten, där är nog bara max 15 grader annars kan jag tänka mig att det blir för stora svängningar i temp föt våra små skötebarn men du ser ju hur dom mår, så länge dom ser ut att må bra så....
Ha det! Veronica
Mina har nu varit ute på natten vid ca 5 plussgrader, och det verkade de inte ta skada av. Men det är tydligt att de inte växer lika mycket som de gjorde när de var inne dygnet runt. Men det gör mig inget, jag behöver ju inte stora plantor nu, utan i sommar när de ska ner i rabatten! Nu får istället nästa laddning frösådder plats i huset  , och när de vuxit till sig lite får väl de följa den första laddningen ut på altanen.
kerstin z5-6
10-04-2005, 20:36
tigeröga
12-04-2005, 09:50
Har själv flyttat ut mina i en 'tom' pallkrage med en glasskiva ovanpå, idag. Varmt på dagarna men kyligt på nätterna. I natt hade jag 5 grader. Skulle vara tråkigt om alla plantorna dör (100 st). så nu undrar jag hur det har gått med era palntor som stått ute ett par nätter?
Alla mina lever och tex zinnian har börjat blomma så smått. Men en natt slet jag in alla i lätt panik, då de varnade för nattfrost på TV. Men det blev bara 2 + grader så hade nog kunnat kvar stå ute.
Nå, det är min taktik, blir det frost tar jag in dem, men snat tar tålamodet slut och då åker de ner i rabatten, så nästa gäng plantor får plats i "utskolar-huset".
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|