Sia
En bit bakom vårat hus har det någon gång för ganska länge sedan varit åkermark som nu växt igen med mestadels björk. Vi har nu under våren gjort ett projekt med att gallra ur denna förut jättetäta skog av smala björkar så att det ska bli några meter mellan träden, lagom så att solen silas in lite sådär. Jag tror det kommer att komma en del vitsippor där och kanske liljekonvaljerna sprider sig ditåt om vi har tur. Nu är det här ju inte direkt "trädgård" (kommer inte att rensa där, alldeles för stort område, möjligen trimma lite el klippa några "gångar" i gräset) men jag ville ändå sas hjälpa naturen lite på traven för att få in snygga växter/blommor där. Någon som har nåt tips på halvvilda växter blommor el liknande?? Lökar av något slag kanske?? Eller? Andra förslag? Vi har ganska mycket rådjur häromkring så det är ingen ide att sätta något som är mums för dem.

Tacksam för hjälp, idéer och tankar om detta!
mulle
Varken rådjuren eller våra får rör de gula påskliljorna, kanske är det något för er?
Mulle
torvan
Massor med krolliljor och myskmadra rolleyes.gif torvan
Sia
hmm ok jag ska testa lite sånt. Nån som har någon mer idé?
Sollan
Pröva Råodör. Har funkat (peppar, peppar ) för mig.
Mia, zon 3
Plantera ett viltstängsel.... laugh.gif
Skämt åsido - narcisser brukar gå bra, och aklejor. Kanske smakar odjuren på dem, men de ska inte gilla dem. Om det är ganska ljust (mer äng än skogsparti) så tycker jag att ettåriga vallmo av alla de slag är underbara!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon