svanqvistj
Hej!

Såg ett inlägg för ett par dagar sedan som handlade om samma sak skriven av Envis. Tyvärr var det inga svar där så nu försöker jag eftersom jag har samma frågor.

Jag planterade också ett par lagerhägg 2004, på plantskolan sa dom ingenting om att de skulle skyddas (jag frågade nämligen om allt - nybörjare som jag är), det var tåliga växter hette det. Nu är 50% av bladen på buskarna helt bruna. Är det solbränna? Kan jag åtgärda på något sätt t ex ta bort de fula bladen? Hur skyddar jag dem nästa vinter - säckväv?

Tänk vad mycket det är att lära sig om sin trädgård de första åren, speciellt om man har en vision om hur det skall bli.

Nettan
Anders zon 1
Var bor du? Vissa typer av lagerhägg är rätt känsliga och utvecklas bra bara i varma lägen i zon 1 (gäller främst de storvuxna, storbladiga sorterna). De mindre sorterna brukar vara något härdigare men jag tror inte att det är någon idé att försöka odla lagerhägg, oavsett sort, i kallare lägen än zon 3. Om du trots allt bor i ett område med lämpligt klimat så tror jag att det var den plötsliga vinterkylan som kom i slutet av februari-början av mars som är orsaken till skadorna. Stora temperatursvängningar mellan dag och natt och stark vårsol bränner lätt bladen och det är troligen det som dina lagerhäggar råkat ut för. Särskilt mycket skador kan det bli om dom står i soligt och blåsigt läge. Har sett att många lagerhäggar här i sydvästra Skåne ser ganska fula ut nu med en massa bruna blad (och här anses dom ju helt härdiga). Innan kylan kom i februari såg dom helt ok ut. Brända blad på lagerhägg får man nog räkna med vissa år även i zon 1 men det brukar inte vara någon fara utan buskarna skjuter lätt nya skott och blad. Det kan nog vara bra att klippa bort skadade blad och döda grenar litet senare i vår när du mer exakt kan avgöra hur stora skadorna är (vinterskadorna brukar inte visa sig fullt ut förrän sent under våren när buskarna börjar skjuta nya skott).

Förutsatt att du inte bor i ett område med alltför kallt klimat så kan du förebygga skador med säckväv som skydd mot solen under senvintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon