Full version: Vill köpa bil
Sidor: 1, 2
Sulawesii
Någon som har förslag på nån bil som är billig på alla sätt och vis? Gärna nån som har bra rykte, även med några år på nacken.
Jag känner att jag inte längre klarar mig utan bil, men är samtidigt inte så himlans rik.
farbror B
Rekommenderar då en gammal volvo 740.
Drar mycket bensin, men dom är billiga, säkra och vanliga
Sulawesii
Nej, nej, nej tongue.gif ! Mycket bensin får den absolut inte dra!
netaave
Försök få tag på en Golf, gärna en diesel, dom är billiga i drift, skatt och försäkring och relativt skadefria.
160kvm stort hus
Enligt kompisar på svenskabil så är toyota den bästa bilen.. Rostryktet den har är tydligen oförtjänat...

Själv har jag en V70 och trivs alldeles utmärkt!!
Får plats många säckar jord, plantor osv bak.. *ler*

Mvh G
amaira
ja, toyotan går och går och går... men rosten tog den...

Har inget speciellt att föreslå. Beror väl också lite på vilken årsmodell du vill ha? En del arter (ähum, eller vad heter det om bilar? *tramsar*) är bättre som nya och andra bättre som gamla - i jämförelse alltså. Inbillar jag mig. (Nu har jag blivit indoktrinerad av Gammelnalle rolleyes.gif - ska försöka sluta)

Vilken prisklass och vilken årsmodell tänker du dig? På ett ungefär.
rutis
Jag skulle oxå säga toyota, har en själv laugh.gif Fast den är iofs inte så gammal... men jag gillar den, drar inte mycket bensin. Och i reklamen säger de ju "Have you ever seen a Corolla break down" Det måste ju ha rätt wink.gif
Berit
Jag skall sälja min Golf Cab nu. 1990 års modell, 17000 mil och går som ett spjut. Jag kör på 95 oktan. Besiktad i december-2004 inte ett fel.

Dieselbilarna är alldeles för dyra i skatt och dieseln är ungeför lika dyr som vanlig bensin.

mvh
Berit
TeliaNet
toyota rostar och elektroniken är kass.
saab är ganska bra, men inget överdrivet.
volvo är tunga och hemska.
hyundai och mitsubishi är kvalitet in i minsta detalj.
de tillverkas i asien och gör nån arbetare minsta fel så är det inte roligt för den personen. allt har kvalitet, tex har stenas 2 stora hyoundai fartyg t/fr england inte krånglat det minsta.
tyvärr är det svårt att få tag i billiga hyundai då alla är relativt nya.
mitsubishi är kvalitativa och är billiga i drift.
netaave
Då är det ingen fördel att ha diese längre alltså??????
Magnolia
Jag frågar som amaira: vilken prisklass hade du tänkt dig?

Om du inte absolut måste ha kombi så tycker jag att du ska hoppa över det: dyrt i inköp och dyrare i drift.

Toyota gillar jag men de är inte särskilt billiga.

Jag skulle nog rekommendera en Hyundai: billiga i inköp, i drift, service och att försäkra. Märket är fortfarande lite udda, så du betalar inget extra för att kunna skryta med att du kör en Hyundai...
Berit
CITAT (netaave @ 07-04-2005, 11:27)
Då är det ingen fördel att ha diese längre alltså??????

Inte om det inte är en sprillans ny diesel.
Skatten är ju så dyr (straffskatt).
I de nyare dieslarna finns ett partikelfilter som gör att det inte släpps ut så mycket miljögifter.
Ina
Sällar mej till Hyundaifantasterna. Har en själv, en Elantra kombi och den går som en klocka och drar förvånansvärt lite bensin. När vi har åkt med den till fjällen har den dragit 0,75 liter per mil och då har vi haft dubbade vinterdäck och bilen har varit proppfull med folk och pinaler. Liknande sommarutflykter, alltså med bilen tungt lastad, ligger soppaförbrukningen på en bra bit under 0,7.
Malvia
CITAT (Berit @ 07-04-2005, 11:08)
Jag skall sälja min Golf Cab nu. 1990 års modell, 17000 mil och går som ett spjut. Jag kör på 95 oktan. Besiktad i december-2004 inte ett fel.

Dieselbilarna är alldeles för dyra i skatt och dieseln är ungeför lika dyr som vanlig bensin.

mvh
Berit

Vad ska du ha för den?
Sulawesii
wub.gif Fattiga jag hade inte tänkt att lägga mer än 20 000.
TeliaNet
om du får tag i en turbo-bil, se då till att den ska ha intercooler.
intercooler kyler den varmaturboluften och utvidgas mer i motorn vilket gör bilen starka och drar mindre bränsle.
intercooler är bara några rör för luft och ett plåtavkylningselement.
dyra som nya, men billiga som beg. från krockade bilar.
Sulawesii
Oh, det är en hel vetenskap, det där med bilar!

Jag har hittat en Renault Clio 94 på nätet, till billig peng. Men, europeiska begagnade bilar....? Är det ett dumt köp?
Betty
Ja, det är ett dumt köp... jag skulle aldrig köpt en begad europé!
Köp en Toyota! Vi har en Toyota CarinaII -90, Toyota bara går och går, absolut problemfri, den har aldrig fått en anmärkning vid besiktning, ingen rost. Bensinsnål - absolut! C-lås, elhissar, elspeglar, värme i båda framstolarna, ställbar ratt - tillbehör som brukar kosta extra i de flesta bilar = standardutrustning i Toyota! smile.gif
Vi har funderat på att byta till en nyare bil i flera år men inte hittat någon som kan mäta sig med Toyotan - vi behåller den! wub.gif
Sulawesii
Det var ju ett bra betyg!
Caprice
Ett gott råd Sulawesii, är att du ser till att ha en slant kvar efter du köpt bilen..

Sanningen är i många fall där det säljs "gamla" bilar, att ägaren känner på sig att det börja / kan börja hända saker med bilen..

Varför skulle man annars sälja en bil som man haft i flera år och funkat bra..?

Vill inte skrämma dej, det går såklart att göra riktiga fynd..!
Har en arbetskompis som köpte en Ford Fiesta för 6000:-, hon har haft den i fyra år nu.. Det enda som hon gjort är att byta bromsklossar samt tändstift..!

Ta gärna med dej någon som är lite kunnig då du tittar på bilen..

Hoppas det går bra..!

Caprice
fruberglund
MAZDA!
(hahaha, vi har 3 st)
Sulawesii
Mazda jag ögonen på. En 626. Men, hur är den med bensinförbrukningen på den? Nån som vet?
Magnolia
Du vet väl att Konsumentverket har en jättebra sida som man kan jämföra och kolla bilar på?

http://www.konsumentverket.se/mallar/frame...mesetbegBil.asp
Sulawesii
Oh! Puss på dig Magnolia! Jag har suttit jag vet inte hur länge och försökt hitta en sån sida genom google! Inte tänkte jag på Konsumentverket inte.....
smile.gif Tack!! wub.gif
Magnolia
CITAT (Sulawesii @ 07-04-2005, 14:22)
Oh! Puss på dig Magnolia!

rolleyes.gif Oj och på en alldeles vanlig torsdag! wub.gif

Det var så lite så laugh.gif
Sulawesii
biggrin.gif
Betty
en till testsida: Vi Bilägare
odh en tillwebcar2000
och en till Allt om bilen
smile.gif
Sulawesii
Tack Betty! Är det bara jag som inte hittar dom där sidorna? tongue.gif
pisanggoreng
Satsa på Clion, vet jag!

Jag köpte en Peugeot 306 (1994) för inte så länge sedan för strax under 20,000. Drar lite bensin, har billigaste skatten och är billig att försäkra. Dessutom finns det ingen extra-elektronik eller andra konstigheter som kan gå sönder. Kolla bara så att den är besiktigad för inte så länge sedan och att den klarade sig bra där.

Lycka till. smile.gif
rutis
CITAT (Caprice @ 07-04-2005, 13:53)
Sanningen är i många fall där det säljs "gamla" bilar, att ägaren känner på sig att det börja / kan börja hända saker med bilen..

Varför skulle man annars sälja en bil som man haft i flera år och funkat bra..?

Jag kommer sälja min bil för att den blir för dyr i försäkring för mig när den går över till helförsäkring, så det kan vara en anledning också. Men den är inte i den prisklassen heller kanske...
Kathy
CITAT (fruberglund @ 07-04-2005, 14:05)
MAZDA!
(hahaha, vi har 3 st)

2 st 323:or ligger bakom oss som vi har varit nöjda med.
Sen -94 har jag kört en 121:a som jag är på väg att sälja nu.
fruberglund
CITAT (Sulawesii @ 07-04-2005, 14:12)
Mazda jag ögonen på. En 626. Men, hur är den med bensinförbrukningen på den? Nån som vet?

Våran drar ca 0,8. Det är en 626:a från 1993. Vi hade en -88 före den här och den var otroligt bensinsnål, drog bara 0,6, tyvärr gick toppen på den och då köpte vi den här istället.

Sen så har vi en Rx-7:a och en Rx-5:a (min man är stort fan av wankelmotorn) men jag antar att du är ute efter en bruksbil biggrin.gif

Och en Volvo 745 smile.gif

Sen så är ju gamla Mazdor ordentligt utrustade, mer än vissa andra bilar från samma år. Standard t.ex. med elhissar. Bara en liten notis!

Renault måste vara den mest värdelösa bilen som finns enligt mig (utrustnings och designmässigt)! Speciellt i Australien mad.gif
Berit
citat: Varför skulle man annars sälja en bil som man har haft i flera år och funkat bra..? slut på citat

För min del skall jag byta upp mig, till en Golf Cab -96. Jag har en på gång,
leveras på lördag.

mvh
Berit
Sulawesii
CITAT (Scrollan @ 07-04-2005, 16:36)

121:an är den jag helst vill ha, men den växer ju inte på träd precis......
Sulawesii
CITAT (pisanggoreng @ 07-04-2005, 16:19)
Satsa på Clion, vet jag!

Jag köpte en Peugeot 306 (1994) för inte så länge sedan för strax under 20,000. Drar lite bensin, har billigaste skatten och är billig att försäkra. Dessutom finns det ingen extra-elektronik eller andra konstigheter som kan gå sönder. Kolla bara så att den är besiktigad för inte så länge sedan och att den klarade sig bra där.

Lycka till. smile.gif

biggrin.gif "Clion? Vaddå Clion? Jag är ju inte så insatt i det där med bilar." tänkte jag. Först NU fattade jag, en bra stund senare.
Jag är helt slut i hjärnan efter att ha suttit och letat bilar och information hela dagen..... wacko.gif blink.gif
Tror inte att jag kommer att jobba så bra ikväll.... smile.gif
Sulawesii
Igår kväll kom min särbo och sa att han hade en massa grejor ute i bilen som han ville ha lite hjälp med att få in. Jag aaanade vad som komma skulle!
Och där ute på gatan stod min bil! En Mazda 323 -92. En gåva från min käre karl!! Ojojoj, så glad jag blev/är!!
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 07-04-2005, 16:49)
CITAT (Scrollan @ 07-04-2005, 16:36)

121:an är den jag helst vill ha, men den växer ju inte på träd precis......

Du skulle kanske köpt min? laugh.gif
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 12-04-2005, 18:04)
Igår kväll kom min särbo och sa att han hade en massa grejor ute i bilen som han ville ha lite hjälp med att få in. Jag aaanade vad som komma skulle!
Och där ute på gatan stod min bil! En Mazda 323 -92. En gåva från min käre karl!! Ojojoj, så glad jag blev/är!!

Grattis till nyförvärvet!!
323:an är en bra bil. wub.gif

Själv så hämtar jag min bil på torsdag!! wub.gif wub.gif wub.gif
Sulawesii
Vad är det för bil du hämtar?
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 12-04-2005, 18:20)
Vad är det för bil du hämtar?

En sån här:

http://www.nissan.se/templates/Node13____219.aspx
Sulawesii
Dom är ju såååå söta! smile.gif
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 12-04-2005, 18:30)
Dom är ju såååå söta! smile.gif

Lite 121:a-känsla över dem. laugh.gif
Sulawesii
Absolut!
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 12-04-2005, 18:36)
Absolut!

Fast...med starkare motor.
Jag kommer köra sportbilsvarianten. rolleyes.gif
Wrrrooooooooooooooooooooooooooooooommm.............. laugh.gif
Sulawesii
Och det är ju inte nackdel! tongue.gif
fruberglund
CITAT (Sulawesii @ 12-04-2005, 18:04)

Bra val biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Betty
Grattis till nya bilen! smile.gif
Kathy
CITAT (Sulawesii @ 12-04-2005, 21:18)
Och det är ju inte nackdel! tongue.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Caprice
CITAT (Berit @ 07-04-2005, 16:47)
citat: Varför skulle man annars sälja en bil som man har haft i flera år och funkat bra..? slut på citat

leveras på lördag.

mvh
Berit

Det förstås, man kan ju byta bara för att man vill ha ngt nytt...

Va kul, jag har haft en golfcab... wub.gif

Nu har jag en Mazda cab, en Miata ... biggrin.gif wub.gif wub.gif

Caprice
Kathy
CITAT (Caprice @ 13-04-2005, 00:57)
CITAT (Berit @ 07-04-2005, 16:47)

leveras på lördag.

mvh
Berit

Det förstås, man kan ju byta bara för att man vill ha ngt nytt...

Va kul, jag har haft en golfcab... wub.gif

Nu har jag en Mazda cab, en Miata ... biggrin.gif wub.gif wub.gif

Caprice

Ååhhh...en Miata!! wub.gif wub.gif wub.gif
Är den röd eller blå?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon