Full version: Doftovon
martinagson
Lite nyfiken på doftolvon. Är det någon som har några erfarenheter av busken?

Bor i zon 2 med en trädgård med mycket lerjord. Tänkte plantera den på framsidan med morgonsol och sedan eftermiddags/kvällsol. Kommer den att trivas där?

MVH

Martina
stina
Jag planterade en doftolvon på våren för 2 år sedan. Den blommade förra året med 2 blommor och växte kraftigt. Nu är den ca 1 meter hög och i mitt tycke jättefin. Den står i zon 3. Verkar inte kinkig, för jorden är inte superbra där den står. Den har sol en stund på em.

/Stina
Big Gardener
Det råder en viss förvirring på olvon-fronten. Vad är egentligen ett doft- eller luktolvon? Många sorter luktar, men det finns inget som har det svenska namnet doftolvon men ändå finns det många olika sorter som marknadsförs som doft-eller luktolvon. Här får vi ta till de latinska namnen!

Det finns ett olvon som på svenska heter luktolvon, Viburnum carlesii. Det är detta som luktar starkast, enligt min erfarenhet och blommar på vårvintern. Den ympas vanligtvis på vanligt parkolvon, Viburnum lantana.

Hybridkejsarolvon, Viburnum x bodnatense är också vårvinterblommande, och ympas också ofta på Viburnum lantana. Den doftar också gott, men inte lika start som V. carlesi.

Hybridolvon, Viburnum x burkwoodii, har också en distinkt doft och är det jag oftast ser i handeln och den är sommarblommande (maj-juni). Den är också ofta ympad på Viburnum lantana.

Vad som är gemensamt för olvon är att de inte gillar att stå för blött. Den klarar torka bättre än blöta. Lerjord i sig är dock inget problem så länge den är väldränerad. De flesta viburnum arter verkar gilla lite surare jordar, men just V. lantana som ofta används som grundstam är mer tollerant mot högre pH-värden. Halvskugga brukar inte vara några problem då Viburnum inte är någon utpräglad pionjärart.
svanqvistj
Hejsan!

Jag har två stycken Hybridolvon, Viburnum x burkwoodii som Birger skriver om. De står i ganska kompakt lerjord och har sol mellan 10-14 ungefär. Planterade dessa hösten 2002 och de har växt till sig mycket bra och var året efter plantering redan fulla av blommor i maj-juni.

Enda problemet med dessa är att jag alltid får lus i dem. När jag beklagade mig på plantskolan fick jag höra att det var ett vanligt problem olvon. Lusen försvinner i alla fall med ett 2-3 behandlingar såpa/spritvatten.

Nettan
martinagson
det var nog framför allt sommarblommande olvonen som jag var ute efter.
Det var bra att veta lite mer om busken och framför allt de latinska namnen, lättare att leta efter rätt sort.
Tack så mycket.

MVH
Martina.
Big Gardener
CITAT (svanqvistj @ 07-04-2005, 13:01)
Enda problemet med dessa är att jag alltid får lus i dem. När jag beklagade mig på plantskolan fick jag höra att det var ett vanligt problem olvon. Lusen försvinner i alla fall med ett 2-3 behandlingar såpa/spritvatten.

Intressant! Jag har inte hört eller upplevt detta med just hybridolvon. Det är noterat smile.gif
svanqvistj
Hej Birger!

Jodå, damen jag pratade med på plantskolan sa att det var vanligt och sa att hon var så trött på sina egna lusiga hybridolvon så hon hade grävt upp och slängt dem. Nu ger inte jag upp så lätt för lusen försvinner ju ändå
rätt lätt med enkel behandling.

Det finns både Snöbollsbuske, Vingad benved och Japansk Kvitten brevid olvonen och de har då inte en lus.

Nettan
Cilla
Aha, hellre torrt... Kanske är det skälet till att min Viburnum carlesii inte vill sätta fart. Satte den i det enda härligt näringsrika lerstråk jag har i trädgården. Den ska flyttas!

Nästan bara toppbladen orkade utvecklas fullt ut, de övriga förblev små första växtsäsongen. Och inte har den orkat utveckla blommor i år heller trots att den är 1 meter hög.

En chans till på ny plats, sedan skyller jag på min zon eller det genetiska ursprunget...
Gossen Ruda
Tränger mig på med en fråga. Jag har ett luktolvon som är minst 20 år gammalt. För två år sen upptäckte jag att en nerhängande gren hade slagit rot så jag flyttade ut detta skott till sommarstugan där det åtminstone har tagit sig. Hur utvecklas det om man nu oftast brukar ympa olvonen?
Big Gardener
Gossen Rudan --- Det är en mycket bra fråga. Är du säker på att den varit ympad innan? Har den varit det så kan det bli en liten skillnad beroende på vilket pH-värde jorden har därdu sätter den. V. lantana trivs bättre i neutral jord medan V. farresii trivs bättre i lite surare jord. Jag tror inte det bör vara något problem.

Anledningen till att man ympar är ju för att det är mest ekonomiskt lönsamt för plantskolorna och kanske inte alltid bäst för plantan. Vissa plantor kan ta lång tid på sig att växa upp från avläggare eller rotskott och att då ympa går snabbare, även om ädelsorten mycket väl kan stå på egen rot. Dessutom är många av de ädlare olvonen hybrider och har således ofta sterila frön (dock inte Viburnum farresii). Ett vanligt problem med ympade olvon är att man ofta får upp skott från grundstammen som efter några år kan ta över om man inte konsekvent river bort dem.
Gossen Ruda
Jag har ingen aning om den är ympad, men förmodligen inte. Det var min mamma som köpte och planterade den en gång i tiden. Den består av en massa skott tillsammans så jag tror knappast den kan vara ympad, i så fall är det nog lite blandat i busken. Vet inte vilken sort det är, den blommar sent på hösten och tidigt på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon