Full version: Singel i växthuset?
maloppa
Har beställt ett Classicum Serralux 3X3 m som kommer om några veckor. Jag funderar på vad jag ska ha för golv, har läst inläggen om sten o marktegel och det verkar vara det bästa men har även sett i böcker att man kan ha grus, singel på golvet. Är det någon som har erfarenhet av det så skulle jag bli jätteglad att få ta del av den. Jag ska inte ha markbäddar utan har tänkt odla i hinkar o krukor. Vill även ha det som ett litet lusthus med plats för en stol eller två...

Eftersom det kostar lite med markanläggning mm till växthuset tänkte jag att man kanske kunde lägga grus i år och försöka få tag på begagnat marktegel och kanske lägga in nåsta säsong, låter det knäppt? Blir det dubbeljobb, jag har ingen aning om hur man ska göra då jag aldrig gjort ett växthus med en sån här grund förut.

Jag vill ha grus utanför växthuset och anlägga en köksträdgård, typ den som "fiffiga frun" har, helt underbar, därav mina grusplaner.

Tacksam för alla svar
uno
Grattis till Ditt växthus. Hur har Du tänkt göra eller hur har gjort grunden?
KURT
Det fungerar bra att lägga marktegel på grus. Och det borde inte vara så svårt att få tag i begagnat tegel. Är man dessutom beredd på att knacka ren bitarna själv så kostar det inte mycket.
mulle
Nog får man väl vara gift också???? tongue.gif tongue.gif tongue.gif
gammelnalle
CITAT (mulle @ 07-04-2005, 14:05)
Nog får man väl vara gift också???? tongue.gif tongue.gif tongue.gif

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif
uno
Det tog ända till nu innan jag fattade wink.gif
maloppa
Jag är alltså lyckligt gift, det är bara den blivande golvbeläggningen som inte är det....

Grunden är inte påbörjad ännu, en bekant med minigrävare kommer nog till helgen och gör grovgörat så kanske vi börjar gjuta en sula eller "ram" i betong som vi murar upp en kant med typ lecablock på. Sen blir det markduk och någon typ av fyllnadssten. Fick tipset där vi köpte växthuset att mura in ett rör där vi kan leda en vinranka igenom så den får stå med rötterna utanför så det ska vi nog försöka med också.

Tänkte kika i annonser efter beg sten att använda. Vet någon var man kan få tag på sådan till humana priser i Göteborgs området?
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 08-04-2005, 09:09)
CITAT (mulle @ 07-04-2005, 14:05)
Nog får man väl vara gift också???? tongue.gif  :P  :P

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif

Var min tanke också när jag läste rubriken laugh.gif sleep.gif
enkelspårig kanske man är unsure.gif tongue.gif laugh.gif
Lottie
Hallå där!

Jag tror att jag var i samma sits som du, dvs singel i växthuset! Augusti 2003 monterades mitt växthus på en rejäl singelbädd. Tanken var att jag skulle hitta vackert slitet, begagnat marktegel så fort som möjligt smile.gif

Hela sommaren 2004 levde jag med singelgolv. Vartenda litet lupinfrö som smet in grodde glatt, men på det stora hela var jag nöjd. Letade inte så febrilt efter marktegel. Tjuvkikade lite på betong"tegel".

Augusti 2004 fick jag tag i gratis sättsand. Har inte kommit längre i min golvförvandling och snart är säsongen i full gång sad.gif . Innebär att jag denna sommar kommer ha sandgolv!

OM jag kunde börja om skulle jag göra golvet färdigt direkt! Jag skulle t o m nöja mig med betongtegel eller liknande, allt för att slippa känslan av "halvfärdigt" som verkar omringa hela mig!
Jag tror att jag har några bilder i mitt fotoalbum på odla.nu! Lycka till.
fiffigafrun
Detta med "gift" tog typ en kvart för mig att hajja... Lite trög kanske? tongue.gif

Jag hade ju grus (eller Singel) i mitt innan jag (eller min man rättare sagt) la in beg marktegel och det är väl inte superpraktiskt. För man spiller lätt jord överallt och så börjar det växa lite allt möjligt i gruset till slut.

Jag hittade mitt tegel på Blocket faktiskt. Frakten var dyrare än teglet dock. Betongtegel är nog eg mer praktiskt än riktigt tegel faktiskt som kan spricka av kyla/väta om man har otur. Men snyggt är det ju förstås! Finns ju vissa sorters betongtegel som är lite melerade i färgen och de är riktigt snygga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon