stina
Jag har ett vildäppelträd på tomten - inte så där jättestort. Det är väl ca 3 meter högt. Har ingen aning om hur stort det tänker bli, för det är inte så gammalt. Nu skulle jag vilja sätta en klätterros som får klättra i trädet och vill ha tips på en lämplig sort. Inte Rosa Helena för en sådan har jag satt som ska klättra i ett träd ganska nära. Rosen får gärna blomma i juli. Inte så kinkigt med färgen - jag gillar alla rosfärger.

/Stina
fruberglund
Behöver ju veta vilken zon du bor i smile.gif

Jag har precis köpt Veilchenblau men den klarar sig bara upp till zon 3. Lila ros.

Flammentanz brukar de flesta rekommendera men den har jag ingen egen erfarenhet av. Röd ros.

Marguerite Hilling (gammelrosa) och släktingen Nevada (vit/creme) är härdiga i högre zoner.

Ett tips, gå in på Rosenposten.dk och sök på slyngrosor. Där har jag beställt mina rosor. De har en funktion för att kunna se svensk härdighet också. Där kan du se bilder på de flesta och hur höga de blir, hur de ska skötas, när de blommar m.m.

Dessa jag nämnt ovan vet jag varken blomningstid eller om de klättrar i träd men nu har du ju några tips att söka på i alla fall smile.gif

Lycka till!
uno
Honungsrosor.
stina
Sorry - glömde: Zon 3!
fruberglund
Zon 3 är bra, finns betydligt mer att välja på då smile.gif

Som sagt, gå in på rosenposten.dk eller floralinnea.com och kolla runt lite.

För att göra det lite lättare för dig, här kommer en länk

Rosenposten - lista på klätter-rosor
stina
Tack snälla! Usch vilken länk - INTE BRA för plånboken!!!! Farligt, farligt men härligt härligt..... biggrin.gif
fruberglund
Nä, man får lätt ha-begär och plånboken blir tom smile.gif Men man får ju en desto finare trädgård biggrin.gif

Jag fick hem mina rosor från Rosenposten häromdagen och måste rekommendera dem starkt. Väldigt fina plantor (barrotade) med fina knoppar på.
Väldigt billig frakt också, bara ca 100 kr från Danmark ända hem till dörren och rosorna är billiga också.

Lycka till och lägg gärna in lite bilder på din trädgård sen om du har möjlighet.
zaaritha
Bor i zon 4 och vill ha en klätterros i ett bigarråträd!
Ge mej råd!!
zaaritha
Inget?? sleep.gif
stina
CITAT (fruberglund @ 08-04-2005, 20:43)
Lycka till och lägg gärna in lite bilder på din trädgård sen om du har möjlighet.

Har inte haft någon möjlighet tidigare - men nu har jag i alla fall en kameramobil. Så nu kommer det att komma bilder, även om den inte ger lika fina bilder som digitalkameran. rolleyes.gif

/Stina
Thomas Wahlqvist
Välj nån utan taggar, kan vara skönt om den blir stor och måste gallras.
kerstin z5-6
Till Zaarita rek jag William Baffin , en underbar o härdig ros smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon