Full version: Storlek
Kajsa på Sydåsen
Blir lite nyfiken när jag läser om era växthus. Kupévärmare och diskborste. Mitt växthus är 7,5 *3,5 meter och jag kan knappast tänka mig att en kupévärmare skulle klara av att värma det.........
Är det ovanligt stort eller?

Med glada hälsningar
Kajsa biggrin.gif
uno
Om det är ett växthus på en villatomt då är det nog ovanligt stort. Dock inte för stort. Nej kupévärmare är nog har nog för dålig kapacitet i vart fall om det är minus ute och huset är klätt med oisolerat glas.
TeliaNet
26 kvm laugh.gif det behövs en 3-fas fläkt för att värma det laugh.gif
jåj
Hej Kajsa på Sydåsen.
Mitt växthus är 9 x 4,5 meter och naturligtvis räcker inte en kupevärmefläkt här.
Men så här i början på sesonegen har jag ett litet hus där inne på 2 x 4 meter med 3-skikts bubbelplast och detta värmer jag med en liten 2Kw fläkt.

hu undra vad elräkningen blir att värma hela huset, och dessutom klä det med bubbelplast ....

JÅJ
sirugo
Precis som jåj har jag också ett stort växthus (7.5 x 3.5 och drygt tre meter högt i nock). Har avgränsat en tredjedel av den ytan och klätt in i bubbelplast över vintern. Uppvärmningen sköts med byggfläkt för 5-700 kronor. Hittills har jag bara behövt köra 1 kW för at hålla fem plusgrader i alla väder, förutom en natt då det var -24.
Väggar och tak består av 16 mm isolerplast samt åtta självöppnande vädringsluckor med en totalyta på c:a 7 kvm.
Har även ett öppningsbart sidorfönster för att få tvärdrag när det osar hetta som mest.

Kostnaden har jag också beräknat (har mätare ansluten till den) och sedan början på februari då jag behövde värmen från fläkten har det kostat totalt 230 kronor att hålla tempen på minst fem plusgrader. Då har vi ett totalpris på elen (inklusive skatt): 0.60 kronor.

De andra två tredjedelarna står "tomma" på liv under vintern och allt som ska överleva flyttas in i den uppvärmda delen där också groddarna får börja leva just precis nu.
Kajsa på Sydåsen
TAck för tipsen!
Skönt att det finns fler med stora växthus som är amatörer men som kan bidra med kunskap. Vi har just nu extremt kallt växthus eftersom vi ska sätta på ny plast!
Stackars vinrankan ligger hopbuntad på markbädden.
vi diskuterar därhemma om bottenreglarna. De ligger mot en sockel som växthuset står på. Vi har nästan beslutat oss för att inte använda tryckinpregnerat där. Risken är att det läcker när vi vattnar med slangen, vilket då och då inträffar trots svettslang. Vad tror ni om det. Hur farligt är det med tryckt material i närheten av odlingsbäddar.
Jag har bilder av växthuset i mitt album men jag kan inte lägga in dem i detta meddelande. Hur gör jag?
Med glada hälsnignar
Kajsa rolleyes.gif
sirugo
Hela mitt växthus är egen konstruktion med tryckimpregnerat som jag oljelaserat i vitt.
Lasyren lär hålla borta en hel del gifter och gör det hela snyggt men det är ett visst slit att måla alltihop vill jag lova.

Dessutom odlar jag allt i lådor. Ingen onödig ohyra och ordning på grejerna, liksom. Har byggt stora och små lådor som går att flytta runt, av vanlig furu som är färgglatt laserad på utsidan. På insidan har jag presenningar för att skydda trät. Förra året (det första) växte tomater, gurkor och melon som ogräs i lådorna så jag har inget att klaga på hittills. Att slippa ha jord överallt på golvnivå är ett lyft.
Det tar en kvart att göra en låda.
gammelnalle
Du måste AKTIVERA ditt album om du vill att vi skall kunna se i det.
(Hoppas någon annan talar om HUR... sleep.gif sad.gif smile.gif )

Ett STORT växhus är lättare att hålla ljämn värme i.

Själv har jag byggt ett ung lika stort som ditt men jag har INGEN värme i det... Men jag räknar inte heller med att kunna utnjyttja det för länge Utan bara för att förlänga odlingssässongen. I höstas ställde jag in en 2kW kupevärmare de 3 frostnätter som jag hade.

Andra har andra behov. Och då bör man nog ha isolerglas/plast i HELA växthuset.

så mycket för mina 25-öringar...
smile.gif smile.gif smile.gif
jåj
Hej.
Dagens tryckta virke har inte mycket gift i sig!
Tyvärr kommer rötan ganska snart att äta upp virket, har några "slipers" runt en del land och det är stora skador efter bara 5 år !

Fundera på något annat ? .....

M.V.H.
JÅJ sad.gif
Kajsa på Sydåsen
Vårt växthus har som stått "ouppdaterat" men odlat i våra tio år. (Vi ärvde det av förra ägaren)
Mot markbädden fanns en 5 cm tjock "planka" som således rötat i fred men fungerat till nu. Troligen var den kraftigt oljad och sedan målad. Vad tror ni om den metoden. Så gör man ju med fönster. Oljar under målarfärgen.

Glada hälsningar
Kajsa biggrin.gif
sirugo
CITAT (jåj @ 12-04-2005, 21:26)
Tyvärr kommer rötan ganska snart att äta upp virket, har några "slipers" runt en del land och det är stora skador efter bara 5 år !

Men jag har allt stående på hålstensockel och tjärpapp mellan trät och hålstenarna. Det blir aldrig direktkontakt mellan vatten och trä. Ibland läcker det in lite vatten mellan kanalplastskivorna men det borde trät tåla länge, även oimpregnerat. Dessutom är det alltså laserat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon