Full version: Gödsla med aksa?
Björkhagen
Hej!

Jag har hört att man kan gödsla bärbuskar, som t.ex. vinbär och björnbär, med aska från ved. Blir det ett bra resultat eller är det bara svammel? Om det är bra att göra det, funkar det även för övriga köksträdgården?

Tacksam för alla svar.

/Björkhagen
noora
Ja, du kan strö ut aska i måttliga mängder som gödning till t.ex. bärbuskar. Däremot ska du inte använda det på växter som vil ha sur jord, som t.ex. rhododendron. Se till att askan inte hamnar på och ligger kvar på bladen, för det kan skada växten. Det sägs även att potatis inte gillar aska.
Björkhagen
Tack!
Då fortsätter jag att hälla ut askan bland vinbärsbuskarna, men kanske bara varannan gång... Rhododendronen har jag redan aktat mig för och potatis hinner jag ändå inte med... tongue.gif
gammelnalle
bara varannan gång??? Det beror väl på hur mycket aska du får?? Själv får jag överskott på aska på vintern... men under sommarhalvåret (då JAG vill ha aska) har jag för lite.....

och var gör du av askan de andra gångerna??

smile.gif sleep.gif

Komposten tar gärna lite aska också...

Hönsgödsel kan göra under om komposten består av enkelt växtmaterial som gräs eller löv. Vedaska, trädgårdskalk eller algmjöl är också bra tillsatser. Likaså gammal kompost som vekar som en surdeg i den nya.
http://www.biodynamiskaforeningen.com/kompost.htm
*solis*
Min pappa hällde ut aska runt bärbuskar. Och vilka bärbuskar det fanns i trädgården hos mina föräldrar wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon