Ani
Jag har tre Prunus laurocerasus 'Otto Luyken' i min trädgård och jag undrar hur man bäst tar hand om dem? De verkar inte trivas i full sol och den har inte växt något på snart tre år. Vad gör jag för fel? sad.gif
Big Gardener
Hm...svara på din fråga behöver vi lite mer uppgifter. Hur gammal är den? Har den växt bra innan eller har den inte växt sen planteringen?

När växter inte växer så kan man i de allra flesta fallen relatera till markförhållandena. Oftast brukar det vara brist på vatten/gräskonkurrens, men även kompakterad jord och/eller för lite jordutrymme kan vara en orsak. För mager jord kan också vara en orsak. Ovanjordiska förhållanden som försämrar kan vara ett alltför blåsigt läge.

Genrellt för lagerhägg är att den klarar mycket skiftande ljusförhållanden, men trivs bäst i lite skuggiga lägen. Den klarar full sol, men bladen blir ofta ljusa och ibland bruna av det. Dessutom torkar marken lätt ut i för soliga lägen och lagerhäggen tycker bäst om lite fuktiga lerrika, men väldränerade jordar. Om jorden är rikt på organiskt material och lite svagt sur är det också bra.

Dessutom kan sägas att 'Otto Luyken' är en ganska småvuxen men tät sort.

Om många av ovanstående faktorer inte stämmer för just din lagerhägg är min erfarenhet är att det ofta är flera faktorer som samverkar och sällan en enda orsak till en växt som inte växer. Om du vill att den ska ta sig är alternativen att flytta den till ett lämpligare läge, eller att skapa skugga och bättre markförhållanden till busken där den står.
Ani
Aj, det verkar som jag får allt flytta på mina stackars lagerhäggsbuskar. (4 år är de)
Jorden är kompakt med mycket sand, så kanske det är därför.
Hmm, när vågar jag flytta på dem? Vår eller höst? Kan jag beskära lagerhägg? De har många döda grenar och är har mer bruna löv än gröna, de stackarna.
sad.gif
Big Gardener
Du kan flytta den när som, men lämpligast tidpunkt är vintern. Ju kallare det är ute desto mer i vila är växten och desto mer okänslig är den för yttre påverkan. Flyttar du en växt i tillväxt kommer den att kräva mycket bevattning samtidigt som den kan försvagas inför kommande vinter.

Om du tar upp den nu så kan du klara det, men vänta inte för länge i så fall och se ändå till att den inte står torrt kommande säsong.

Lagerhägg svarar mycket bra på beskärning och den används som klippt häck i många sammanhang. När du flyttar den nu bör du inte skära i den annat än det som kan vara nödvändigt för själva flytten. Mycket energi finns lagrat i grenar och bladen producerar mycket energi som hjälper till vid rottillväxten, så beskär inte mer än du behöver och se till att växten står fuktigt under hela denna säsong.
Ani
Oh, tack så mycket för hjälpen! Nu vet jag hur jag ska gå till väga. Jag får avvakta och flytta dem när vintern kommer. Hmmm och hålla koll så de inte törstar under sommaren. Ha en trevlig vår! Mvh Margareth.
Big Gardener
Om du har god tid på dig så kan du förbereda flytten. Ta den vassaste spade du kan uppbringa och gräv sedan av rötterna i en ring runt buskarna. Gör det i augusti-september och se fortfarande till att det är fuktigt "innuti" ringen. På så sätt hinner det nybildas en hel del rötter som du sen kan få med vid flytten till vintern. Ju fler rötter du får med, desto bättre etablering blir det efter flytten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon