Gunvor Nilsson
Senaste veckorna har jag upptäckt att några av "mina" affärer har börjat exponera eko-varor bättre än tidigare. Roligt när man slipper fnatta runt i butikerna för att hitta Eko eller Krav-märkt! Lika mycket Eko-mjölk som "vanlig" mjölk i kyldiskarna. Än så länge tycker jag potatisen är för dyr men mjölken bara 8 öre mer för Eko. Såg också att Gröna Konsum exponerade eko-bananer m o t inkommande kunder - och vanliga bananer på baksidan av samma gondol!
Har också fått lite inblick i några andra länders utveckling på eko-området och upptäckt att Sverige ligger definitivt inte i framkanten på området i Europa.
Eva i Norrköping
Japp, vi försöker handla så mycket som möjligt ekologiskt. Inte bara av hänsyn till naturen, utan även för oss själva. Vissa saker är fortfarande lite väl dyra, men det vi konsekvent kör på är mjölk, fil, rotfrukter, ägg, kaffe, vissa grönsaker. Vår Konsumbutik hade vanliga bananer och ekobananer till samma pris ett tag - inte svårt att välja då, till skillnad mot när de skilde 10-15 kr i pris....
e_sedell
Ja, vi köper ekologiskt.

Var har du läst om hur långt fram olika länder ligger på den här fronten?
Det är ett inressant och viktigt ämne.

Hur man än räknar så går det inte att få ihop det. -Vi är för många på jorden. Vi borde halvera antalet människor flera gånger, till 1-2 miljarder eller nåt....
Ralf
Jag handlar alltid ekologiskt om det finns.

Bananerna har den konsumbutik som jag handlar i, till i princip samma pris som o-ekologiska.

Jag köper dessutom aldrig danskt griskött. Såg på TV hur dom behandlade grisarna där, man blev gråtfärdig.
Nette
Precis som Eva i Norrköping handlar vi alla basvaror ekologiskt. Jag är fascinerad över att så många klagar över priserna. Så stor skillnad är det inte, iallafall inte på mejerivaror. Det blir ramaskri om mjölken ökar med några ören men vem skriker om läsken höjs 2 kronor. Många barnfamiljer anser sig inte ha råd med kravmärkta varor. Det är bara att titta vad som finns i folks matvagnar, läsk, chips, godis, öl. Barnen är ju det viktigaste vi har sägs det ofta men tydligen inte när det gäller vad vi ger dem att äta. Skulle de ta bort skräpmaten och gottet skulle det nog bli pengar över till kravprodukter. För oss är det viktigast vad vi äter och vi avstår gärna annat för att kunna köpa kravprodukter. Men visst finns det ekovaror som är extremt mycket dyrare än det vanliga sortimentet.
e_sedell
Appelsiner är en sådan produkt.

Vi förbrukar 15L mjölk/vecka. Av dem står jag för ca 8-10 l. Jag brukar dricka ungefär en L på morgonen till gröten, sen blir det Obóy nr jag kommer hem och några glas till maten, om jag inte dricker jos då.
Kajsa
Köper ägg där hönorna får gå fritt, och Krav märkta morötter dom är mycket godare. Bananer är det lite sämre med, vet inte om det finns i vår butik? Men visst blir det dyrare med Krav-märkt, vi har två vrålätande tonåringar.
Huset är billigt i jämnförelse med maten!
Kajsa rolleyes.gif
Gunvor Nilsson
CITAT (e_sedell @ 16-03-2003, 20:47)
.

Var har du läst om hur långt fram olika länder ligger på den här fronten?

Jag är medlem i Cint - konsumentmakt på nätet - och blev inbjuden till endagsmedverkan i Matverkstaden i Muenchenbryggeriet att prata framtidens mat och då ekologisk sådan. Dagen var otroligt givande, förhoppningsvis också för Konsumentverket som fått uppdrag av regeringen att göra konsumentundersökningar.
Gå in och titta på Cint! Det är en konsumentupplysare som bygger på medlemmarnas betygsättning av varor, tjänster, service allt du kan tänka dej. Man är med gratis men förbinder sej att gå in och betygsätta något minst en gång per kvartal. Skall du ex.vis köpa en bil, eller motorcykel eller TV mm så går man bara in och läser om vad medlemmarna tyckt om just den varan, tjänsten mm - dålig eller bra.
http://www.cint.se
e_sedell
Det låter jättebra!
Föresten, du skrev som om du var en talare, menade du så också? Det där är väll en ganske stor grej?! Grattis i så fall, eller vad man ska säga...
Hannele
Jag har läst så mycket om skadorna för dem som arbetar med besprutade bananer, så vi köper KRAV-bananer. Tänk, om fler gjorde det, skulle det även bli billigare! Gäller allt ekologiskt... Och eftersom Sverige är världens största bananimportör, skulle vi kunna påverka!
wub.gif http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/stor...tml?p=sidmellan

http://www.krav.se/konsument/tema/ekologisk_frukt.htm
Gunvor Nilsson
CITAT (e_sedell @ 16-03-2003, 22:12)
Föresten, du skrev som om du var en talare

Nej jag är ingen "talare", bara en vanligt konsument som tycker mycket och som ifrågasätter saker och ting.

Kul att så många på forum i alla fall tänker ekologiskt! Och så till slut kom Hannele också fram - det här är ju ditt älsklingsämne har jag förstått! tongue.gif

Fortsätt Erik på samma linje så kanske vi får leta efter icke-ekologiska matvaror på butikshyllorna år 2015! smile.gif
Exotic
Hej,

Om jag kan köpa rätt för natur och djur så försöker jag.

Men fick veta att dem som kör ekoligist för kossorna,om dem får juverinfl,så få det inte dem medicinen som vanliga får ,för mer eller mindre skall det läka ut..med mycket smärta ....På det sättet är det inte ekologist om ni är med mig ;o) (PS min vetrinär berättade om detta)

Och såg oxå om grisarna,köper inget danskt *sorry* kött.
Men vad jag gör är att min drick i salongen ger jag till olika...som
Rengnskogen,Svensk faouna,Havet,Apor,Katter,
Tjaa alla som behöver hjälp rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif biggrin.gif smile.gif wub.gif
Ojdåååå så det blev av Ekologist
ha det gott Alla/Exotic
abborrmaster
om det e på morsan M.m. kort så e d ekologiskt, e det för egna pengar så e det de billigaste och omoraliskaste...

/Simon
nina L
Absolut ekologiskt om det finns.Det finns ett fantastiskt gott kaffe som är rättvisemärkt och obesprutat som kommer från Mexico. Mutvitz heter det kostar ca 40 kr per paket men det är såå drygt.
Vi konsumenter kan påverka. Det gäller ju allas vår jord.
Härligt att läsa att så många tänker på vår miljö.
Varma vårkramar från ett soligt Stockholm.

Årets lyckligaste dag var i går när jag upptäckte vintergäcken och att min julros hade överlevt och jag grävde om min kompost i bara T-skjortan!
Hannele
Ja, ekologiskt kaffe och Änglamarks tvättmedel - det finns tillräckligt med skit redan.
Cilla
Jag handlar också ekologiskt så långt det går, och har börjat rätta matlagningen hemma lite grand efter de KRAV-märkta varor som finns och som inte är svindyra. Det blir allt lättare att hitta både variation och bra priser.

Har länge velat hitta en av de bönder som odlar giftfritt och utan konstgödsel och som man köper grönsakslådor av och har ÄNTLIGEN funnit en. Så snart hoppas jag att vi varannan vecka ska få en låda grönsaker, bröd, ägg och annat som han producerat. Hemkört till och med (till fastlandet iallafall).
katti
Jag köper också för det mesta ekologiskt men i slutet av månaden kan det vara lite knapert, eftersom jag är student, så då händer det att jag syndar och köper oekologiskt.. fy på mig smile.gif
Trädgårdsmannen
Ja, vi köper alla grönsaker och frukt på en gårdshandel och det är prima varor - däremot retar jag mig på att Arla inte har ekologisk mjölk av alla sorter - snålt - och inte heller i olika storlekar!
Ingrid på Västkusten
Jag stod bakom en dam på lunchen som handlade Krav-märkt Ekologisk Grape-Tonic :-D

Glada hälsningar ifårn Ingrid
Adri-Anne
Så fort jag kommer åt. Men kruxet är att man anstränger sig inte över hövan att skaffa hem ekologiska varor här.
Men vi har ju bara tre affärer att handla i och då är det Domus som är bäst och följer upp kravmärkt, trots att dom är minst.
Anna C
Det måste inte alls vara dyrare med KRAV-märkt.

Jag har köpt KRAV-märkt skorpmjöl, blåbärssylt, inlagda gurkor mm, som varit klart billigare än övriga alternativ. Och bor man så att man har möjlighet att handla i KRAV-bondens gårdsbutik så kan det bli mycket billigare än i affären.

Innan vi flyttade hade vi också KRAVgrönsakslådeprenumeration i stil med den som du har hittat Cilla. Billigt och en utmaning för matlagningsfantasin när man packade upp veckans låda.

Anna
Sylvia
Köper ekologiskt om det finns, kravmärkta bananer smakar dessutom mycket mer än de vanliga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon