Kakaduan
07-04-2005, 14:33
En arbetskamrat till mig undrade om jag hade någon erfarenhet av åk-gräsklippare. De varierar så himla mycket i pris. De skillnader han sett är att ju större klippbredd desto dyrare och maskiner som har motorn framtill (som på en bil) istället för under är dyrare.
Han blir jätteglad för alla tips, råd och erfarenheter som ni kan delge honom. Han ska precis flytta till 5000 kvadratmeter gräsklippning.
Tack på förhand!
Kakaduan
TeliaNet
07-04-2005, 14:44
är det bara en fytkantig tom trädgård så är det en med klippagrergat i mitten som lockar med ett lägre pris.
är det buskar, flaggstänger, trappor och skrymslen så är det en midjestyrd med klippagregatet framtill som gäller, även om priset ökar till nästan det dubbla på vissa modeller jämfört med en mittaggragatsklippare.
lisselbo
07-04-2005, 19:08
Vi har en med klippagregatet i mitten funkar relativt bra, vi har mycket buskar i trädgården.
Vi köpte den med tanke på att man kan sätta på en skopa i fram så att det går att ploga lite snö iallafall, det funkar inget vidare om man har klippagregatet framtill
mvh Marie
TeliaNet
07-04-2005, 20:20
agregaten är utbytbar mot plog på frontmonterade åkare.
lisselbo
07-04-2005, 20:45
Där ser man, vi kollade visst inte så noga när vi köpte våran.
Husqvarna midje/bakhjulstyrda med frontmonterat klippbord den e oslagbar av alla jag använt.
Men akta! den e beroendeframkallande
Har du backig tomt, eller bara lite lutning?
Kolla isåfall vilken lutnng klipparen klarar, mina föräldrar fick byta motor då den inte klarade deras något backiga tomt.
Annars är den jättebra, en äldre Stiga modell större. Fronklippare med bra bredd och kapacitet. Även lövuppsamlaren funkar mycket bra på deras mängder av lönnlöv.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.