Zaz
Hoppas nån kan hjälpa mig!
Inhandlade bulber av Coelogyne cristata, snödrottning, på Madeira för bara några dar sen, men de saknar rötter helt o hållet! Har läst att den trivs bäst i barkkompost, men borde inte lite vitmossa påskynda rotutvecklingen bättre?

...vidare köpte jag cymbidium bulber, den ena visade sig tyvärr vara halvrutten vid närmare inspektion, men den andra kan vara ok... Det sades att man skulle ha dem halvt i vatten tills rötterna kom, men jag undrar om inte det blir för blött? vitmossa istället?
blink.gif
pejori
vitmossa närmast rötterna smile.gif smile.gif sedan barkkompost
cymbidiumen samma, håll mossan fuktig bara
smile.gif smile.gif
ett tips är att fylla en liten glasburk med mossa och sätta dom i burken smile.gif smile.gif (typ barnmat eller sillburk) då ser du när rötterna kommer...akta för solen wub.gif
Zaz
underbart! wub.gif wub.gif
Blev skitfint, tog ett genomskinligt blått plastglas från biltema till cymbidiumen och nu ser det ut som värsta installationen! tongue.gif

...akta solen förstår jag, men säkert rätt så nära extraljuset?

..köpte för den delen nån annan sorts orkidée också, små bruna "knappar", tillplattat runda med ögon, ca 3 cm i diameter... har ingen aning om vad det är, om det ens är orkidéer (tandlösa gubben jag handlade av sade att de var det) med blommorna skulle åtm bli orkidéelika och rosalila... nån aning om vad det kan vara? och vad gör man med dem?
blink.gif ohmy.gif laugh.gif
Zazu
de där "knapparna" kan nog vara pleione av någe slag, har för mig att de har rotknölar
Evin
Cristatan får inte då mycket rötter, och dem de får är som bruna trådar. (leta inte efter Phaelonopsis liknande rötter)
Snödrottningen brukar blomma vinter/vår.
Går jättebra att ha ute om sommaren.

Pleione har rotknölar men mina liknar mer droppar.
Pleioiner planteras och låtes blomma och sedan får de stå ute under sommaren.
När det är för kallt ute kan man lägga dem i kylskåpet till våren då du planterar dem igen.
Mina har legat hela vintern i kylskåpet och har bildat små gröna skott. Jag glömmer tyvärr att plantera dem hela tiden.
Zaz
...fast jag tror inte riktigt det är pleione... dels tycker jag inte bulberna stämmer, och dels skulle blommorna vara flera stycken, som en sky av små rosa-lila blommor! wub.gif (fast har ju ingen aning om hur uppförstorad/förmindskad bilden var...) ..och som sagt behöver det ju inte ens vara orkideer... *hmmm*
...har iaf planterat dem och har dem under lysrör, men inget har hänt ännu.... unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon