Full version: Lavendel och rosor!
Anki
Gokväll!
Jag har flyttat in i ett hus där det finns två land i hela trädgården. Ett på vardera sidan om plattorna från en grind och upp till dörren. De som bodde här innan hade gjort jättefint sa min granne och nu har det förfallit. Kunde inte göra något förra året för jag hade precis fått min lilla tös då och tyckte att det fannas annat att göra än att stå på knä i ett blomland. wub.gif Landet innehålller i huvudsak rosor och lavendel och de är dessa jag vill ska dominera. Det finns akleja och några låga växter men dessa hade jag tänkt att flytta.
Det finns marmor kantsten som har åkt på sned också som jag ska rengöra och fixa till så det kan bli jättesnyggt.
Rosorna är för närvarande väldigt långa och spretiga och jag vet inte vad det är för sort.
SÅ till min fråga...Hur gör jag med rosorna nu till våren. Jag har aldrig beskurit rosor men jag vet att det skall göras när björkensblad är som musöron...Har jag rätt?
Vad gör jag med lavendelen...Den är inte nedklippt så fröställningarna står kvar...
Ska jag gräva upp allting och byta jord..gödsla?
Landet ligger i skugga av huset så det faller bara direkt morgonsol och kvällsol på det. Halva landet får sol under dagen också när solen når över hustaket.. KOmmer det att fungera ändå med dessa växter?
Hjälp mig.
/Anki
Mia, zon 3
Det går säkert bra. Beroende på var du bor är det väl snart dags att klippa ned växterna. De flesta rabattrosor kan man klippa ganska hårt, över en välriktad knopp. Lavendeln klipper du så låg du vill ha den. Snart borde du se om det är heldöda partier, då tar man bort det också. Man måste inte klippa lavendel, men de kan bli ganska långa och rangliga. De vissna blomställningarna kan man i alla fall ta bort, annars kommer de sticka upp över den nya fina tillväxten.
Anki
Hmmm... Jag bor visst i zon 3 tror jag. Enligt kartan här på Odla.nu. Flyttade hit förra året så jag hade inte kollat upp så noga.
Rabattrosor???? Fins det olika rosor? Jag vet ju att det finns klätter rosor. Är det sådana man inte ska klippa så hårt. Mina rosor har inte fått några skott ännu så hur vet jag hur jag ska klippa.

Lavendeln är väldigt buskig så jag kanske ska kapa den rejält...Hur mycket vågar man ta....??? Den dör väl inte då. Den är ju väldigt grå när det inte är sommar. Blir detta grönt när det blir sommar??

Vad tror du om gödsling och sådant då...? Ska man lägga på ny jord och så??

Tack iallafall för det förra svaret..
fruberglund
CITAT (Anki @ 07-04-2005, 21:24)
SÅ till min fråga...Hur gör jag med rosorna nu till våren. Jag har aldrig beskurit rosor men jag vet att det skall göras när björkensblad är som musöron...Har jag rätt?

Ska jag gräva upp allting och byta jord..gödsla?
Landet ligger i skugga av huset så det faller bara direkt morgonsol och kvällsol på det. Halva landet får sol under dagen också när solen når över hustaket.. KOmmer det att fungera ändå med dessa växter?
Hjälp mig.
/Anki

Ja, du har helt rätt. Rosorna beskär du när björken har fått musöron och då kommer det finnas knoppar smile.gif

Det är inte nödvändigt att byta jord om inte jorden är väldigt dålig. Borde räcka att bara gödsla.

De flesta rosor vill ha minst 6 timmar sol/dag men det finns de som är skuggtåliga också. Minst 3 timmar sol om dagen gäller för dessa. Du får prova dig fram och se i sommar, mår rosorna bra där de står så finns det ingen anledning att flytta dem om du absolut inte vill ha dem där.

Lycka till och lägg gärna ut lite bilder på din rabatt sen om du har möjlighet.
Anki
Hej Fru Berglund!
Tack för ditt svar!. Vet du om detfinns någonstans på nätet där det finns bilder på var man lägger snittet när man beskär rosor?
Angående bild på rabatten tror jag att jag ska ta en före och efter bild.....Det kan bli kul. Fick en idé om att låna mamma och pappas högtryckstvätt och köra över plattorna med. Åhhhh vad fint det kommer att bli!
Just det? Kommer rosorna att blomma i år fast man beskär dem?
Mvh Anki
Oboen
Lavendel 'Lavandula Officinalis' (djup violett) har jag en 15 m lång rabatt med. Varje vår klipper jag ner den till ca 8-10 cm höjd och varje sensommar skördar/ klipper jag ner blomstänglarna i höjd med bladtopparna. I år skaffade jag en batteridriven busktrimmer den var värd sina pengar tog bara 20 min, tidigare MYCKET längre tid!

Gödslade i höstas med kompostjord o barkmylla blandat så jag förväntar mig en lite annorlunda violett färg i år på blommorna, spännande.

Det blir många o stora helt underbara lavendelbuketter som jag ger till vänner o grannar. Jag torkar en hel del som hänger upp och ner under terasstaket. Dekorerar oxå mitt Show room med lavendel.

smile.gif
netaave
Jag brukar klippa ner min lavendel ganska hårt, ca 5 cm kvar bara, så blir den också tät och fin och blommar överdådigt. Brukar lägga lite kompostjord runt den på våren.
Ni vet väl att om man har en lavendel nedanför sovrumsfönstret så sover man gott utan mardrömmar, doften ska ha en lugnande effekt enligt en gammal antik trädgårdsbok jag har. "Tredgårdspractika för Sfveriges rike" tryckt 1892.
fruberglund
CITAT (Anki @ 09-04-2005, 11:40)
Hej Fru Berglund!
Tack för ditt svar!. Vet du om detfinns någonstans på nätet där det finns bilder på var man lägger snittet när man beskär rosor?
Angående bild på rabatten tror jag att jag ska ta en före och efter bild.....Det kan bli kul. Fick en idé om att låna mamma och pappas högtryckstvätt och köra över plattorna med. Åhhhh vad fint det kommer att bli!
Just det? Kommer rosorna att blomma i år fast man beskär dem?
Mvh Anki

Det beror lite på vad det är för rosor. Blommar gör de nog alltid men det kan bli mer eller mindre beroende på vad de egentligen ska ha för beskärning men det är ju svårt att veta om du inte vet vad det är för rosor.

Hittar inga bilder men här är en beskrivning från Odla. Köp eller låna annars böcker på biblioteket, där finns det bilder.

Låter som ett roligt projekt du har framför dig smile.gif
kerstin z5-6
Nej de blommar inte alltid -beskär man bort alla fjolårsskott på en ros som blommar på gammal ved blir blommningen usel
Buskrosor av gammaldags typ ska bara underhållsbeskäras -ta bort dött o torrt
Rabattrosor kan beskäras hårt o klätterrosor gallar man ur så de får sol o luft på kvarvarnade grenar
Snittet läggs vid en utåtriktad knopp-öga -så växer inte grenarna in i varandra
Rek Lars Åke Gustavssons böcker som ofta kan lånas på bibblan
Rosor i nordiska trädgårdar
fruberglund
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-04-2005, 11:09)
Nej de blommar inte alltid -beskär man bort alla fjolårsskott på en ros som blommar på gammal ved blir blommningen usel

Var ju ungefär det jag sa fast i andra ordalag biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Även om det bara kommer EN blomma så blommar den ju fast som du sa så blir blomningen USEL fast den blommar ju "alltid" laugh.gif wub.gif

Nä, kanske ska överlämna rosfrågorna till experterna så slipper jag sabotera för nån stackare här rolleyes.gif
kerstin z5-6
Tycker jag inte alls du ska sluta med , jag var bara tvungen att vara beskäftigt förtydligande, vilket dels är en yrkesskada -lärare, o dels beror på forumabstinens .. 4 dar på mässan wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif wacko.gif
K biggrin.gif
Anki
TAck snälla för era svar...KOm på att jag har en pärm i källaren med sådana samlar kort om trädgårdsskötsel...Ska gå ner och kolla om jag hittar något om rosor...

/Anki!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon