Full version: Täckodling med halm
Snickarbacken1
Hej,

Jag täckodlar med halm sedan några år tillbaka. Jag läste i Allt om trädgård nr 5 att man måste ge extra kvävetillskott för att få bra skördar. Någon som vet något om detta? Jag får inte så värst stora skördar förutom vad det gäller potatisen, den trivs finfint.

Om jag ska ge kvävetillskott - vad är då det?

Annelie
KURT
Halmen innehålle mycket kol och när det bryts ned kommer det gå åt kväve. Men det som sagt när halmen bryts ned. Om man har tillgång till färskt gräsklipp så är det bättre än halm eftersom det innehåller kväve, annars kan man tillföra kväve i vilken form som hellst, konstgödsel, dynga eller urin.
Snickarbacken1
Tack för svaret! Tyvärr har jag inte någon uppsamlare till min gräsklippare så gräsmattan får ta hand om gräsklippet. Men lite gödning ska det alltså bli. Kanske hästgödsel. Det har jag tillgång till. När jag läste Ruth Stouts bok om täckodling fick jag uppfattningen att någon extra gödning inte skulle behövas. Men det stämmer alltså inte.

Annelie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon