Full version: Djävulstunga! (?)
Diabolique
Är det någon som känner till en växt som kallas Djävulstunga (som inte är kaktus)?

Det är en knölväxt som vissnar ner på hösten och ska stå torrt och mörkt hela vintern för att sedan växa upp till något som liknar en palm, och vissna ner igen...

Jag råkar ha en sådan, och jag
De är såå spännande växter tycker jag vill veta ALLT om dem!

Jag fick en liten rotknölsbebis postad till mig i en filmburk och så fick den liv... smile.gif Nu väntar jag på att den ska vakna igen.

Ska försöka fixa fram en bild på den.
Zazu
troligen nådot i araceaefamiljen, men om du kan fixa en bild så kanske det blir lättare att hitta ett namn, måste bara säga att det låter som en väldigt intressant växt.

mvh zazu
Diabolique
CITAT (Zazu @ 08-04-2005, 07:00)
troligen nådot i araceaefamiljen, men om du kan fixa en bild så kanske det blir lättare att hitta ett namn, måste bara säga att det låter som en väldigt intressant växt.

mvh zazu

Jag tycker att den är jätterolig!
Min mormor har haft en sådan i massa årutan att veta hur man ska sköta den rätt. (hon planterade aldrig om den och nu tror jag att den är död).

Men så av en slump så hamnade jag på en fest där värdparet hade ett meterhögt exemplar, och de berättade att man ska byta jord varje år, och att de får små rotknölar varje år med vilka man förökar plantan.

Så här ser den ut innan grenarna/bladen har ställt sig vågrät ut som ett paraply:

Min mormors var mycket mörkare i färgen, men jag kan tänka mig att den kommer förändras med åren.
Diabolique
Tusen tack för tipset!

Jag har nu hittat flera hemsidor med info. om växten.
Men jag vill gärna veta mer, och om någon har erfarenhet av den som krukväxt.

Familjen är Araceae,
De namn som jag har hittat som förknippas med växten är:
Djävulstunga
Arales (tror att detta är släktnamnet)?
Amorphoph
Amorphophallus konjac
Amorphophallus rivieri Durieu
Amorphophallus bulbifer
Amorphophallus paeoniifolius

Alla namn verkar syfta till samma växt, om jag inte har missat något.

De två sistnämnda nämns till och med på samma sida.
Har inte fattat vad skillnaden är mellan dessa, om det finns någon.
Denna sida menar jag

Med rätt skötsel verkar den kunna bli jättestor, även i en relativt liten kruka. smile.gif

Efter fem år kan det hända att den blommar, med en jätteblomma som luktar ruttet kött...

Någon som vet mer om skötseln som krukväxt i Sverige?
Zazu
CITAT (Diabolique @ 08-04-2005, 14:10)
Tusen tack för tipset!

Jag har nu hittat flera hemsidor med info. om växten.
Men jag vill gärna veta mer, och om någon har erfarenhet av den som krukväxt.

Familjen är Araceae,
De namn som jag har hittat som förknippas med växten är:
Djävulstunga
Arales (tror att detta är släktnamnet)?
Amorphoph
Amorphophallus konjac
Amorphophallus rivieri Durieu
Amorphophallus bulbifer
Amorphophallus paeoniifolius

Alla namn verkar syfta till samma växt, om jag inte har missat något.

alla namnen är inte samma växt, det är olika arter inom släktet amorphophallus, tror din heter amorphophallus paeoniifolius, fritt översatt: pionbladig drakkalla
(om det blir någon sidoknöl nån gång i framtiden så är jag intresserad;)

mvh zazu
Sulawesii
Snygg växt!
Diabolique
Ja, det var alltså en Amorphophallus Konjac jag hade.

Nu har jag däremot två andra sorter som inte är så vanliga...
Amorphophallus Hewittii och Amorphophallus Titanium

Alla tips idéer och skötselråd välkommans till dessa!
De får inte dö...
den lilla bladlusen
Se adrians inlägge "Amorphophallus (vanskapt penis)" i Småprat om trädgård.

Amorphopallus
Diabolique
Tack för tipset! smile.gif
Spännande att det fanns fler som hade samma.
Nu vet jag om 4 personer i Sverige med Titanum (om jag räknar med mig själv)...
Zazu
CITAT (Diabolique @ 26-10-2005, 17:59)
och Amorphophallus Titanium

vart hittade du den? ohmy.gif
jag har ingen amorphophallus, bara en liten dracunculus muscivorus, med det trevliga svenska namnet svinröv laugh.gif
sedan en ödlekalla, sauromatum venosum wub.gif

mvh zazu
Zarah P
CITAT (Diabolique @ 08-04-2005, 08:25)
CITAT (Zazu @ 08-04-2005, 07:00)

mvh zazu

Jag tycker att den är jätterolig!
Min mormor har haft en sådan i massa årutan att veta hur man ska sköta den rätt. (hon planterade aldrig om den och nu tror jag att den är död).

Men så av en slump så hamnade jag på en fest där värdparet hade ett meterhögt exemplar, och de berättade att man ska byta jord varje år, och att de får små rotknölar varje år med vilka man förökar plantan.

Så här ser den ut innan grenarna/bladen har ställt sig vågrät ut som ett paraply:

Min mormors var mycket mörkare i färgen, men jag kan tänka mig att den kommer förändras med åren.

Vilken fin! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon