Full version: Snygga balkonglådor?
Birgitta (zon II)
Jag har ledsnat på mina vita balkonglådor med det svarta gallret runtom.

Vad finns det för alternativ till dessa lådor och vart köper man dom?

De ska vara avlånga och hänga på balkongräcket. De får inte vara alltför dyra.
Fenja
Hej och välkommen hit!
Om du har en handelsträdgård i närheten där du bor, brukar de ha ett bra utbud. Coop Forum, Granngården, Ikea och andra större varuhus är också värt att kolla på. Du kanske kan hitta något du tycker om här också.
Mvh
Fenja
KURT
Balkonglådorna har nästan alltid för liten jordvolym. I stället för balkonglådor kan man köpa metallhållare för större blomkrukor, som man då kan hänga upp.
titti49zon6
jag har både gröna oc mörblå balkonglådor med en snygg smideshållare-
har köpt på Granngården och ett byggvaruhus rolleyes.gif
lådorna är lite djupare och självvattnande
elle
Hos mig har jag haft balkonglådor i trä, som min pappa grejade! Nu är han borta och lådorna blev efter 10 års användande året om , dåliga!
Så...jag mätte ut hur stora och djupa jag ville ha dem och tog såg och tumstock och begav mig till Bygg-Max,---sågade ut längderna jag ville ha, ung. 2 meter långa och runt 20 cm. djupa och breda..Virket kostade mig 94:-, sen hem till skruvdragaren--monterade ihop. Oljade in lådan invändigt och målade sedan lådan med Äkta Falu rödfärg! Vilket passade min balkong! Borrade flera hål i botten, på lådan och klädde den sen invändigt med svart säckplast! Självklart krävs det flera fästen, än till vanliga plastlådor...själv har jag dem i järn, som nån vänlig människa-på min pappas tid, bockade till! Jag gruvade mig, för äventyret på brä´gårn men, det gick hur bra som helst! Djupet och dräneringen är ju så viktigt--och de här lådorna har precis det jag ville ha!
(med all respekt, för de som tyvärr måste leva med de vita plastlådorna, men...kan jag...så kan nog de flesta andra också...få sina egna ultimata lådor)
Birgitta (zon II)
Tack för tipsen!

Elle, trälådor låter helt underbart vackert! Kanske till nästa sommar!

Jag gillar naturmaterial. Plast är tråkigt, det går inte att komma ifrån. Jag var i handelsträdgården igår och såg lådor i zink som var fina, men ack så dyra. unsure.gif

Jag köpte lite penséer i alla fall som jag planterade i mina väggamplar av korgmaterial. Så nu är det lite vårlikt på min balkong i alla fall! I väntan på alla sommarblommor. wub.gif
160kvm stort hus
Hej!

Lagerhaus i sthlm har zinklådor. Inte så breda ( typ vanlig strl )men väldigt djupa.
Hyfsat bra priser.

Mvh G
Chrihanna
Jag har sett (minns inte var) lådor i kokosnöts-"tyg" och metallstängslar. Metallformen är gjord av typ 2-3mm tjock metall-tråd, tråden är placerad med ca 15 cm mellanrum. Man stoppar in kokosnötsfodralet i metallstommen och tyget syns då mellan metallstängerna.

åh jag är så otroligt dålig på att förklara. Hänger du med?
ifibi
Jag köpte fina balkonglådor i sjögräs förra året på Indiska.
Jill-Ulrika
CITAT (ifibi @ 12-04-2005, 13:10)
Jag köpte fina balkonglådor i sjögräs förra året på Indiska.

Jag köpte hängamplar i sjögräs på indiska förra året men de fick alg på sig, burr... mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon