janisvikmanis
Kan man få ett lyckat träd av att man klippt av en del kvistar man försöker dra rötter ur?

Nu, innan saven rann till provar jag med att klippa av fem 2-4 mm tjocka kvistar av en hängbjörk. Snittytan lindade jag in i toa-papper och tejpade. Varje morgon/kväll ser jag till att pappret är fuktigt.

Frågor:
1. Kommer jag kunna dra rötter ur kvistarna?
2. Kommer jag kunna dra rötter bättre om jag skär kvistar EFTER att saven runnit till?
3. Hurudant kommer det träd som växer upp te sig? Blir det något vettigt av det?
4. Hur länge, om detta kommer att lyckas, skall man hålla på att odla i kruka för att sedan plantera ut?

Är jag inne på helt fel spår? Är projektet omöjligt? Har någon provat detta och har erfarenhet?

Tacksam för svar från någon som vet.

Med vänliga hälsningar,
Tidö-Lindö den 8/4 -05.

janis@lettiska.se
KURT
1. Nej jag tror inte att det kommer att fungera
2. Nej det blir inte bättre senare
3. Skulle man kunna få en stickling att bilda rötter så kommer det att bli en "vanlig" hängbjörk av den.
4. Det finns egenligen ingen anledning att odla den inomhus, eftersom den är anpassad rfter svenskt klimat.

Skall man lyckas med stickling från björk (oavsett sort) så bör man nog försöka med rotningshormoner, stinglingarna skall sättas i sandblandad jord och förmodligen är det säkrast att ta vedartade sticklingar på hösten. Men björk tillhör inte de lättaste växterna att ta sticklingar från. Skriv gärna till SLU eller någon annan institution som jobbar svenska träslag.
Cilla
Sticklingar av träd fungerar på vissa trädslag, men det är vanligare att man förökar på annat sätt. Jag tror inte heller att det fungerar på björk. Däremot skulle det kunna fungera att fröså björk också i hemmaförhållanden.

Det finns hormoner att köpa för att stimulera rottillväxt, men det går också att klippa salixkvistar i det vatten man vattnar med. Innehåller tillväxthormoner. Pil är lätt att föröka med sticklingar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon