Cilla
Talade länge med en frukt- och trädodlare igår på mässan. Han förökar också grundstammar av olika slag, både sten- och kärnfrukt.

Han berättade med erfarenhet av tusentals träd satta på svagväxande grundstammar:
- de behöver långt mer gödsling och vatten än sina storvuxna artfränder
- prunusarna (körbär och plommon) behöver dubbelt så mycket vatten som kärnfruktsträden

Han sade att gödslingsbehovet av fruktträd med svagväxande grundstammar var så stort att det var tveksamt om trädgårdsodlare klarade av dem... Men visst gör vi det. Ge dem ordentliga givor kogödsel både vår och innan midsommar! Och vattna era Stella körsbär med stril på nätterna!

Som tur är ska jag ha ett möte till med honom idag. Varje gång vi ses får jag mängder av tips och blir inblandad i massor av intressanta diskussioner!
KURT
Vad beror då denna skillnad på? Är det så att de (i alla fall i vissa fall) är svagväxande p g a de har dåligt utvecklat rotsystem?
Cilla
Vi spånade fruktodlaren och jag och antagligen beror det på att det mindre rotsystemet har mindre förmåga att lagra.

Jag har också märkt vattenbehovet här hemma, men det är i sådan liten skala att jag inte dragit några slutsatser av det. Nu ska jag börja gödsla dem mer också!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon