Cilla
Talade lnge med en frukt- och trdodlare igr p mssan. Han frkar ocks grundstammar av olika slag, bde sten- och krnfrukt.

Han berttade med erfarenhet av tusentals trd satta p svagvxande grundstammar:
- de behver lngt mer gdsling och vatten n sina storvuxna artfrnder
- prunusarna (krbr och plommon) behver dubbelt s mycket vatten som krnfruktstrden

Han sade att gdslingsbehovet av frukttrd med svagvxande grundstammar var s stort att det var tveksamt om trdgrdsodlare klarade av dem... Men visst gr vi det. Ge dem ordentliga givor kogdsel bde vr och innan midsommar! Och vattna era Stella krsbr med stril p ntterna!

Som tur r ska jag ha ett mte till med honom idag. Varje gng vi ses fr jag mngder av tips och blir inblandad i massor av intressanta diskussioner!
KURT
Vad beror d denna skillnad p? r det s att de (i alla fall i vissa fall) r svagvxande p g a de har dligt utvecklat rotsystem?
Cilla
Vi spnade fruktodlaren och jag och antagligen beror det p att det mindre rotsystemet har mindre frmga att lagra.

Jag har ocks mrkt vattenbehovet hr hemma, men det r i sdan liten skala att jag inte dragit ngra slutsatser av det. Nu ska jag brja gdsla dem mer ocks!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon