Full version: Varmluftsugn
rutis
Hej!

Skaffade mig nyligen en varmluftsugn. Har ju hört att det ska bli så väldigt bra när man bakar, man kan ha dubbla plåtar mm. Men jag tycker inte att det blev så där fantastiskt, bröden på de olika plåtarna blev olika mycket gräddade. Är det någon där ute som har en varmluftsugn som har lite tips att dela med sig? Jag har förstått att det kan vara lite startsträcka på att lära sig hur man egentligen gör. blink.gif
kristerh
Jag har en ugn med dubbla varmluftsugnar wink.gif (så att det blåser från alla håll) har inte riktigt lärt mig den, men har lärt mig att man inte ska ha samma temperatur som vid vanlig bakning eller matlagning, om det tex står att du skall ha 200 grader så kanske du bara skall använda 175 med varmluftsugn, tror att det är olika på olika ugnar, dessutom blir maten klar mycket fortare med varmluftsugn.
krister
Fenja
Min väninna har en varmluftsugn, hon sätter på en funktion som gör att luften cirkulerar när hon bakar och så gräddas alla plåtar jämnt. Att dt sedan blir torrt bröd är kanske inte så mycket att göra åt...
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Grabben min har en sådan... fanns i huset de köpte... varmluftsfunktionen används aldrig... gav inte önskat resultat vad gäller bak och matlagning.
hera
LImpor går jätte bra att grädda med varmluftsugn.
Ska du steka tex kyckling eller stek i ungnen rekomenderar jag att använda varmluftsungnen .köttet blir mycket saftigare o
mörare.
Ibland brukar folk fråga mig hur har du gjort de här o då svarar jag bara
jag har kört de i varmluftsugn!
Om du vill fråga nått är det bara att höra av sig,kan det mesta i mat väg(jag är nämligen kock)
rolleyes.gif
Caprice
Har varmluftsugn och en bakmaskin, så bak i ugnen har jag aldrig gjort.. smile.gif

Varmluftsugnen har en värmefunktion och en luftfunktion..
Tror att om man tex ska baka bröd är det viktigt att man sätter på cirkulationsvärme med över- och underfunktion...

Då borde plåtarna bli jämt gräddade...

Caprice
kristerh
CITAT (Fenja @ 08-04-2005, 20:49)
Min väninna har en varmluftsugn, hon sätter på en funktion som gör att luften cirkulerar när hon bakar och så gräddas alla plåtar jämnt. Att dt sedan blir torrt bröd är kanske inte så mycket att göra åt...
Mvh
Fenja

Då kanske hon har för hög värme wink.gif
krister
Fenja
CITAT (kristerh @ 09-04-2005, 10:24)
CITAT (Fenja @ 08-04-2005, 20:49)
Mvh
Fenja

Då kanske hon har för hög värme wink.gif
krister

Nä, hon gräddar enligt recept och sänker värmen, ca 25 grader, eftersom varmluftsugn tycks bli varmare än vanlig ugn.
Mvh
Fenja
rutis
Nu har jag gjort fläskfilé och potatis på två olika plåtar samtidigt och det blev bra. Får nog kämpa på med bullbakandet. Kollade med en på Allt Om Mat som sa att man ska sänka temperaturen 10% när man använder varmluften. Och att bullarna blev lite skorpaktiga första gången kanske var för att jag hade lite för varmt och lät dem stå för länge.

Hade gasugn innan, där fick man alltid lov att ha allt ungefär dubbla tiden för att det skulle bli bra så det är ju lite annorlunda förutsättningar nu. Men det ska väl även gå att lära en halvgammal hund att sitta hoppas jag. Jag testar vidare. Tack för alla tips! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon