Heleri
Hej!
Jag börjar nu mitt första år som trädgårdsinnehavare; helt underbart!
Jag har ett fint litet växthus som jag gärna skulle vilja börja odla i (resten tänkte jag "bo in" mig med ett år). Tänkte mig tomater och chili, men vad mer? Gurka kanske? Finns det någon sort som är särskilt bra att odla i växthus?
Vidare funderar jag på hur jag ska "inreda" växthuset. Odlar man i krukor, bäddar....tips och bilder tas tacksamt emot.

/Helena
KURT
Odlar man i krukor eller bäddar så är det lättare att byta jorden varje år, det behövs om man odlar växter från sama familj. Annars kan det bli problem med sjukdomar. Basilika vill också ha värme, passar bra i växthus.
Heleri
Ah, vad bra! Jag som just har sått basilikafrön! smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Om du har någon jordbädd i växthuset så kan man även starta tidigt med en liten primörodling ifall man väljer sånt som kan gro i ganska kall jord, jag sådde i mitt kallväxthus förra helgen (sallad, sockerärt, spenat, rädisa, kryddkrasse mm.). När det är dags att sätta ut värmeälskarna ex. gurka och melon som vill ha minst +15 brukar man ha hunnit skörda en hel del primörer så då kan man riva bort primörodlingen. Det finns en massa växter man kan ha i ett växthus ex. vinrankor, aubergine, paprika, melon, tomatillo, gyllenbär, kapkrusbär, djungelgurka, malabarspenat mm. För mig funkade inte basilika i växthuset jag har jordbäddar och en hel del åkersniglar som åt upp all basilika, så basilikan har jag numera i stora krukor på altanen.

När det gäller sorter på ex. gurka bör man välja sorter som har kort kulturtid + att de är motståndskraftiga mot sjukdomar. +odlar man gurka är det bra att välja en bitterfrisort.
Själv ska jag testa Beit Alpha i år (den ska vara lättodlad + frisk + bitterfri + kunna odlas på friland och i växthus + fröerna var billiga).

Jag brukar handla grönsaksfrön hos Runåbergs deras katalog innehåller utförliga instruktioner hur man odlar olika grönsaker + det brukar stå vilken utvecklingstid grönsakerna har + sjukdomsresistens mm.

Runåbergs fröer
TeliaNet
kiwi kan övervintras i växthus.
kräver vatten med låg kalkhalt.
citrus triv där, men vill ha 5-12*c och ljust på vintern.
meloner och gurka är ju de riktiga växthusväxterna, tyvärr är melon lite knepig då den ska toppas rätt när den är liten.
noora
Kummin gav stor och tidig skörd i växthus. Normalt blommar den först andra året, men i växthus blommade den redan första året. Inte direkt den första växt man tänker på när man pratar om växthusodling, men om du har plats över kan du ju alltid experimentera med sådant smile.gif
Kjell_Zon4
CITAT (Heleri @ 08-04-2005, 13:34)
Hej!
Jag börjar nu mitt första år som trädgårdsinnehavare; helt underbart!
Jag har ett fint litet växthus som jag gärna skulle vilja börja odla i (resten tänkte jag "bo in" mig med ett år). Tänkte mig tomater och chili, men vad mer? Gurka kanske? Finns det någon sort som är särskilt bra att odla i växthus?
Vidare funderar jag på hur jag ska "inreda" växthuset. Odlar man i krukor, bäddar....tips och bilder tas tacksamt emot.

/Helena

Hej
Jag har haft växthus sedam 98 provat lite olika men tomat & gurka går bäst. Jag sår dom första gönsakerna vid mitten av mars i krukor rädiosor sallad. Jag har jordbädd på sommaren har inte bytit jord ännu (rent slarv...) det har gott bra ändå det har blivit stora skördar av gurka & tomater. Men till i år har jag beställt ny jord. Nånting som är väldigt bra är automatiska fönsteröppnare för det blir fort varmt i växthuset och någon sorts skuggväv.

Mvh

Kjlelle
Wicke
Om du vill odla gurka ska du se till att köpa en sort som bara sätter honblommor(finns en sor som kallas växthusgurka)för dom ger frukterna.

Tomater är ju en klassiker också.

Lycka till. biggrin.gif
gutta
Jag ska nu inleda mitt andra år med växthus. I dag har jag sått rädisor och ruccola, som jag tror att jag kommer att hinna skörda innan "huvudsådden" ska ut. Jag satsar mest på olika chilesorter. Gurkor och tomater ska man förståss ha men mitt bästa nybörjartips är en högväxande vaxböna. De ger tidig och långvarig skörd och har dessutom ett fantastiskt bladverk som "inreder" växthuset. Om man skulle råka misslyckas med allt annat så kan det med en böna se fint ut ändå. De ska heller inte förodlas, utan planteras direkt på platsen senare i vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon