Om du har någon jordbädd i växthuset så kan man även starta tidigt med en liten primörodling ifall man väljer sånt som kan gro i ganska kall jord, jag sådde i mitt kallväxthus förra helgen (sallad, sockerärt, spenat, rädisa, kryddkrasse mm.). När det är dags att sätta ut värmeälskarna ex. gurka och melon som vill ha minst +15 brukar man ha hunnit skörda en hel del primörer så då kan man riva bort primörodlingen. Det finns en massa växter man kan ha i ett växthus ex. vinrankor, aubergine, paprika, melon, tomatillo, gyllenbär, kapkrusbär, djungelgurka, malabarspenat mm. För mig funkade inte basilika i växthuset jag har jordbäddar och en hel del åkersniglar som åt upp all basilika, så basilikan har jag numera i stora krukor på altanen.
När det gäller sorter på ex. gurka bör man välja sorter som har kort kulturtid + att de är motståndskraftiga mot sjukdomar. +odlar man gurka är det bra att välja en bitterfrisort.
Själv ska jag testa Beit Alpha i år (den ska vara lättodlad + frisk + bitterfri + kunna odlas på friland och i växthus + fröerna var billiga).
Jag brukar handla grönsaksfrön hos Runåbergs deras katalog innehåller utförliga instruktioner hur man odlar olika grönsaker + det brukar stå vilken utvecklingstid grönsakerna har + sjukdomsresistens mm.
Runåbergs fröer