Hej
Jag skall gra rabatt av en ganska lng slnt.
Har ni ngra tips p perenner som r ltta att s/sticklingsfrka och som vxer till sig snabbt. Skulle behva en massa marktckare som snabbt tcker fr att hlla ogrs borta. Har tnkt att anvnda tidningar och lgga ca 15 cm jord ovanp. r det ett fr litet jordlager?
Tar ven tacksamt emot tips p sm buskar som r ltta att sticklingsfrka.
/Catten
Vad r det i slnten nu? r det grs/ogrs s br du grva bort det innan... Att lgga jord p tidningar i en slnt tycker jag lter som att det ltt ker ner. Dessutom kommer det mesta som finns under att komma upp igen s smning om... Att s eller sticklingsfrka ven de "snabbaste" perennerna tar lngre tid n ett r innan de r utvuxna och fungerar tckande. Det bsta r kanske om du tar en bit i taget av slnten, gr ett bra frarbete och stter etablerade plantor om den r lng.
Mvh
Fenja
Maggan H
08-04-2005, 20:39
Kantnepeta! Vxer snabbt, marktcker, blommar maj-augusti, sprider sig via fr. Du kan f plantor av mig om du bor i krokarna hr i Skne.
Kolla i mitt album i dammkategorin/bild 8.
Vr granne slngde ut krassefrn i en slnt som mest bestod av ogrs. Krassen tog ver p kort tid och snart hade han en vackert blommande slnt. Kanske ngot som pssar.
kerstin z5-6
10-04-2005, 20:58
perenner som r ltta o tacsamma att s sjlv och som blir mer n 100 plator / pse r
Riddarsporre , lammra , sandmalrt , Kungsljus , mfl