Catten
Hej
Jag skall göra rabatt av en ganska lång slänt.
Har ni några tips på perenner som är lätta att så/sticklingsföröka och som växer till sig snabbt. Skulle behöva en massa marktäckare som snabbt täcker för att hålla ogräs borta. Har tänkt att använda tidningar och lägga ca 15 cm jord ovanpå. Är det ett för litet jordlager?
Tar även tacksamt emot tips på små buskar som är lätta att sticklingsföröka.
/Catten
Fenja
Vad är det i slänten nu? Är det gräs/ogräs så bör du gräva bort det innan... Att lägga jord på tidningar i en slänt tycker jag låter som att det lätt åker ner. Dessutom kommer det mesta som finns under att komma upp igen så småning om... Att så eller sticklingsföröka även de "snabbaste" perennerna tar längre tid än ett år innan de är utvuxna och fungerar täckande. Det bästa är kanske om du tar en bit i taget av slänten, gör ett bra förarbete och sätter etablerade plantor om den är lång.
Mvh
Fenja
Maggan H
Kantnepeta! Växer snabbt, marktäcker, blommar maj-augusti, sprider sig via frö. Du kan få plantor av mig om du bor i krokarna här i Skåne.
Kolla i mitt album i dammkategorin/bild 8.
dajo
Vår granne slängde ut krassefrön i en slänt som mest bestod av ogräs. Krassen tog över på kort tid och snart hade han en vackert blommande slänt. Kanske något som pssar.
kerstin z5-6
perenner som är lätta o tacsamma att så själv och som blir mer än 100 plator / påse är
Riddarsporre , lammöra , sandmalört , Kungsljus , mfl
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon