Full version: Pelargonsticklingar
susan.e
Jag har aldrig fått någon kläm på det där med pelargonsticklingar. Jag sliter mitt hår och gör verkligen allt för att lyckas, ändå går mer än hälften av dem till spillo. De ruttnar ~ antar att jag då vattnat för mycket, ~ de vissnar, av uttorkning. Läser man om hur man ska göra, eller lyssnar på någon som kan, så låter det så himla enkelt.. Jag är varken nybörjare eller dum i huvet, men mina pelargonsticklingar tycker inte om mig sad.gif Hur ofta, hur mycket ska man vattna?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sätter mina sticklingar i porös såjord med perlit, jag fuktar jorden och sätter plast över sedan vattnar jag oftast inte förren plastpåsen åker av, och det gör den när det börjar sticka ut rötter i botten på krukan. Har man plastpåse runt växten så avdunstar inget = man måste inte vattna (jag brukar sätta ner hela krukan i en plastpåse och knyter ihop i toppen).
Sollan
Om det är rotade sticklingar, låt dem torka ut lite mellan vattningarna. Lite lagom så där... smile.gif Ytan på jorden kan kännas torr men en bit ner är det fortfarande fuktigt. Ta inte heller för stora krukor åt bebisarna det ökar risken för övervattning.
Fenja
Hur ofta, hur mycket ska man vattna? DET är svårt att ge ett enda svar på eftersom det beror på var du har sticklingarna: I ett soligt söder fönster torkar de snabbare än i ett fönster i de andra väderstrecken. En kruttorr kruka behöver givetvis mera vatten än en som inte torkat ut så hårt osv...

Det är också viktigt att sticklingarna inte är för långa (10-15 cm är lagom) och att man plockar bort alla blad utom en tre-fyra stycken, annars får den svårt att etablera sig och ägnar sig åt att dricka i stället för att "göra " rötter.