Full version: Pelargonsticklingar
susan.e
Jag har aldrig fått någon kläm på det där med pelargonsticklingar. Jag sliter mitt hår och gör verkligen allt för att lyckas, ändå går mer än hälften av dem till spillo. De ruttnar ~ antar att jag då vattnat för mycket, ~ de vissnar, av uttorkning. Läser man om hur man ska göra, eller lyssnar på någon som kan, så låter det så himla enkelt.. Jag är varken nybörjare eller dum i huvet, men mina pelargonsticklingar tycker inte om mig sad.gif Hur ofta, hur mycket ska man vattna?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag sätter mina sticklingar i porös såjord med perlit, jag fuktar jorden och sätter plast över sedan vattnar jag oftast inte förren plastpåsen åker av, och det gör den när det börjar sticka ut rötter i botten på krukan. Har man plastpåse runt växten så avdunstar inget = man måste inte vattna (jag brukar sätta ner hela krukan i en plastpåse och knyter ihop i toppen).
Sollan
Om det är rotade sticklingar, låt dem torka ut lite mellan vattningarna. Lite lagom så där... smile.gif Ytan på jorden kan kännas torr men en bit ner är det fortfarande fuktigt. Ta inte heller för stora krukor åt bebisarna det ökar risken för övervattning.
Fenja
Hur ofta, hur mycket ska man vattna? DET är svårt att ge ett enda svar på eftersom det beror på var du har sticklingarna: I ett soligt söder fönster torkar de snabbare än i ett fönster i de andra väderstrecken. En kruttorr kruka behöver givetvis mera vatten än en som inte torkat ut så hårt osv...

Det är också viktigt att sticklingarna inte är för långa (10-15 cm är lagom) och att man plockar bort alla blad utom en tre-fyra stycken, annars får den svårt att etablera sig och ägnar sig åt att dricka i stället för att "göra " rötter.

Jag ställer alla mina sticklingar ljust men ej i solljus tills de rotat sig. Att de fått rötter ser de eftersom det börjat skjuta nya blad. Därefter kan de tåla solen. Genomvattna sticklingen så att det rinner ut i botten på krukan, men häll bort överflädigt vatten. Sedan kollar du om det behövs vattnas genom att trycka ner ett finger i jorden är det torrt på djupet så behövs vatten. Är bara ytjorden torr kan du avvakta någon dag till.

Mvh
Fenja
susan.e
Rotade sticklingar har jag inte problem med, det är de orotade som krånglar. Jag ska genast gå och bryta av en stickling och pröva Åsas metod, och jag hoppas att det är LÖSNINGEN. Tycker så mycket om pelargoner, inte så att jag samlar, jag gillar några få enkla sorter och de vill jag ta vara på.
susan.e
Tack Fenja för dina råd också, undrar ~är det skillnad på olika slags pelargoner? Doftpelargoner, zonal... Det är de jag vill ha, inga krångliga sorter.
Fenja
Jag samlar på just pelargoner och gör som jag beskrev med alla, vissa kan ta lite längre tid på sig att få rötter, men det är bra årstid att rota nu. De som ser ledsna ut kan få en plastpåse med en massa hål i äver sig några dagar.
Mvh
Fenja
Patric
Jag sätter dem i vatten först. När de fått rötter på ca 1-2 cm åker de ner i krukor med en blandning av "bättre" plant- eller krukjord med en femtedel perlit och vermikulit (hälften var).
Första vattningen dränker jag krukan, senare vattnar jag "som vanlig".
Får stå på fönsterbrädan i ett norrfönster.

Funkat varje gång smile.gif
susan.e
Jag ska prova alla tre metoderna och det vore väl själva..... om det inte skulle lyckas med någon. Jag brukar sätta mina vid kanten av en kruka och sedan vattna, ställa en glaskupa över och placera krukan i söderfönster så att de ska få ljus. Det lyckas som sagt var med några, men långt ifrån med alla..
Tack för tipsen smile.gif
Dzad
CITAT
Det är också viktigt att sticklingarna inte är för långa (10-15 cm är lagom) och att man plockar bort alla blad utom en tre-fyra stycken, annars får den svårt att etablera sig och ägnar sig åt att dricka i stället för att "göra " rötter.

Gäller det där växter i allmänhet också?
T.ex. svartöga? Mina har så stort mellanrum mellan bladparen att det kommer att bli längre än 10-15 cm om jag ska ha en som är 3 bladpar lång åtminstone, som Kerstin rekommenderade.
Fenja
CITAT (Dzad @ 09-04-2005, 11:38)
CITAT

Gäller det där växter i allmänhet också?
T.ex. svartöga? Mina har så stort mellanrum mellan bladparen att det kommer att bli längre än 10-15 cm om jag ska ha en som är 3 bladpar lång åtminstone, som Kerstin rekommenderade.

Det jag pratar om gäller just pelargoner Dzad, har Kerstin sagt något annat om svartöga så stämmer det säkert.
Mvh
Fenja
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag sätter mina pelargonsticklingar i vanlig jord eller i torfbriketter.

I torfbriketter lyckas jag med nästan alla. Brukar sätta torfbriketter direkt i kruka med jord så behöver man inte direkt plantera om och inte heller torkar dom ut lika fort.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon