Birgitta (zon II)
08-04-2005, 17:57
Jag har så himla tråkiga blommor i mina fönster. Framförallt vill jag ändra på detta i mitt kök och mitt vardagsrum. Idag har jag bara kantdracenor, fönsterfikusar, scheffleror och yuccapalmer. Det är allt. Tråkigt, eller hur?
Vad ska jag köpa för blommor för att göra fönstren fina och roligare? Båda fönstren ligger i söder. Dom är dessutom väldigt stora, både på bredden och höjden, så det får plats en hel del krukor.
Ett krav är dock att det inte får vara alltför "svåra" blommor då jag inte direkt har gröna fingrar.
anna_rispan
08-04-2005, 18:08
Cissus växer snabbt och tål lite ojämn vattning
Clivia, olika bladkaktusar, gummiplantor, pelargoner, glasörtskaktus, spindellilja, valotta, blomsternässla (torkar ut snabbt), aloe, agave, paradisträd är några...
Mvh
Fenja
välkommen hit.
porslinsblommor växer bra på höjden

kolla mitt album "husesyn" så kan du se hur jag gjort med stora och höga fönster.
Holy macaroni Pejori, det var många krukväxter det!
Orkidéer är väl käcka växter. Det finns många sorter, många färger, blommor kommer det och det räcker oftast att vattna en gång i veckan. Jag tycker det är fräckast om man får tag på såna som sitter på en trädstam. Stammen kan man ju hänga upp om man vill.
zaaritha
08-04-2005, 23:20
Fetbladsväxter! Kaktusar!
Pussmun är en lite udda och rolig växt. Den är lätt att sköta och trivs bra i solsken. Annars så finns det ju en hel del andra fetblandsväxter som till exempel peperomia.
Galaxie
09-04-2005, 14:52
Har du ett stort fönster så bör du tänka på att både ha klängande, klättrande växter men gärna även hängande ampelväxter. Skifta mellan ljusa gröna och mörka gröna växter samt brokiga blad och bladväxter med inslag av något rött som exempel. Variation ger ett bra helhetsintryck.
Tidigare föreslagna växter låter bra. Fråga din handlare vad denne rekommenderar.
Birgitta (zon II)
09-04-2005, 16:32
Tack för alla tips! Jag har noterat ner dom och ska prata med blomsterhandlaren och se vad vi kan komma fram till.
Ja, fönstren är stora. Det i vardagsrummet går ända upp till taket och går från vägg till vägg och täcker hela kortsidan av rummet. Stooort!
Även det i köket går från vägg till vägg och är därför ganska högt men detta går inte ända till taket.
Visst är det bra med stora fönster, mycket ljusinsläpp och plats för mycket blommor. Men det gäller också att blommorna inte är för små för det ser konstigt ut. Att varva små och stora är nog det bästa.
Och ni som har fler tips, fortsätt skriva. Jag uppskattar verkligen era svar! Det här verkar vara ett toppenforum!
Har ingen föreslagit hibiskus än? Undrade hibiskusgalningen...

Sticklingar från den gammaldags sorten med stora röda blommor brukar vara lätta att rota, snabbväxande, lättskötta och blomvilliga, givet tillräckligt med ljus, vatten och näring. Ett stort söderfönster skulle ju vara idealiskt. Min egen har nyss fyllt ett år, är klonad av mormors exemplar, på väg att bli ett "stamträd" och växte med mer än en halv meter sin första sommar. Sen ljuset återvände och tillväxten kom igång har det blivit tio nya blad och jag hoppas att det blir lite knoppar snart. Lovar att låna en digitalkamera och ta foton när den kommer igång på allvar.
Jag har oxå fönster som går från golv till (nästan) tak. Jag har stora krukor på golvet med nerium, hibiskus, lager, oliv, orkidéer....
Du har bilder på detta i mitt album i Krukväxter.
Jag har även ett blomsterbord med orkidéer och hoya som oxå finns att se i Krukväxtalbumet.
Hängade amplar med hängblommor är ju fint oxå.
Jag gillar gröna bladväxter som blommar lite då och då.
Något jag gillar oxå är att ha "likadana" krukor, jag har tex vita krukor i många former och utseende. Det ser alltid lite städat ut.
I köksfönstret kanske du kan ha örter?
kopernikus
11-04-2005, 11:54
Skulle också vilja slå ett slag för hibiskusen... den trivs ju alles ypperligt i söderfönster och är enormt fin även när den inte blommar!! Har alla mina i söder & öster fönster och just när är det knopp på nästan allehop!!
Jag håller med tipsen om Hibiskus och Porslinsblomma (dvs Hoya) som fina blommande växter. Vad gäller grön växt i söderfönster är Paradisträdet min favorit. Tar inte så mycket stryk av att få torka ut (vilket växter gör snabbt när solen skiner på dem jämt). Då får du vara mer försiktig när det gäller Hibiskus, men den visar ganska tydligt när den är törstig å andra sidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.