Full version: Ölandstok
lisselbo
Har tillbringat halva dagen med att gräva upp Ölandstok.
Försökt iallafall, den förbenade tjälen är ju kvar. Fick iallafall bort det mesta av buskarna. Återstår nu att få bort rötterna och införskaffa nå´n svart plast för att få bort kirskålen. Sen blir det plats för ännu mera pallkragar biggrin.gif .
zaaritha
Varför skulle de grävas upp??
lisselbo
Dom stod precis vid en garagevägg, så att väggen och grundet började ta stryk.
Det växte även upp en satans massa kirskål mad.gif där som var helt omöjlig att rensa bort eftersom att buskarna var så stora.
zaaritha
Jaha!
ninnisky
CITAT (lisselbo @ 08-04-2005, 20:17)
Har tillbringat halva dagen med att gräva upp Ölandstok.
Försökt iallafall, den förbenade tjälen är ju kvar. Fick iallafall bort det mesta av buskarna. Återstår nu att få bort rötterna och införskaffa nå´n svart plast för att få bort kirskålen. Sen blir det plats för ännu mera pallkragar  :D .

Funderar också på att gräva upp våra "tokar". De är gamla och inget vidare fina längre. Dessutom passar de inte längre in i våra "renoverade trädgård". Undrar bara hur stort rotsystemet är, d v s behöver man gräva djupt för att få bort dom?? Mycket har vi grävt upp men aldrig tokar. rolleyes.gif
Fenja
Tokar är hemska, är de gamla är rötterna stora, väl förankrade och utspridda. Vi grävde bort en gammal tok hos min mor för några år sedan och på den fick vi dra rötterna med hjälp av en bil...
Mvh
Fenja
ninnisky
CITAT (Fenja @ 09-04-2005, 10:24)
Tokar är hemska, är de gamla är rötterna stora, väl förankrade och utspridda. Vi grävde bort en gammal tok hos min mor för några år sedan och på den fick vi dra rötterna med hjälp av en bil...
Mvh
Fenja

Tackar för det wub.gif wub.gif
Vi har "bara" 9 st som ska upp - men inte idag.
biggrin.gif biggrin.gif
lisselbo
Tack och lov hade jag bara 3 st. tokar. Rötterna på två av dom sitter fortfarande kvar i marken pga tjälen och det är inga små rotsystem kan jag säga, dom har väl stått där sen urminnes tider.
Hoppas bara tjälen går ur snart så att jag kan kämpa vidare, sedan täcka med duk så att kirskålen kvävs.
Sen blir det mer plats för pallkragar.
~Marie~
Fenja
CITAT (ninnisky @ 09-04-2005, 11:12)
CITAT (Fenja @ 09-04-2005, 10:24)
Mvh
Fenja

Tackar för det wub.gif wub.gif
Vi har "bara" 9 st som ska upp - men inte idag.
biggrin.gif biggrin.gif

Så lite! biggrin.gif tongue.gif
Mvh
Fenja
cala98
om du skulle ändra dig, och längta efter tokar igen..hör av dig! laugh.gif
lisselbo
Skulle inte tro det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon