Full version: Benjamin fikus!
izabelleask
Hej!
Jag har fyra benjamin fikusar som jag har i mina fönster (västenfönster).
Jag undrar hur jag ska beskära dom? Jag har klippt väck dom grenarna som såg dåliga ut men jag undrar, ska man klippa väck dom små grenarna eller hur får jag den fluffigare? Undrar oxå hur jag får dom större. Vill kunna ha dom på golvet sen i framtiden, finns det något sätt så att dom växer snabbare till sig (t ex plantera om dom i större krukor)?

Mina fikusar är mellan 50-60 cm långa nu, men vill klart att dom ska växa till sig på både längden och bredden.

Är det någon som har haft en sån liten fikusar och sen att den har vuxit till sig redigt så att man kan ha den på golvet sen??
susan.e
Jag har en benjaminfikus som är två meter hög. Den var redan stor när jag fick adoptera den från min pappa som inte kunde sköta den. Stor var den som sagt, men hade tappat massor med blad och var väldigt gles. Jag har den en bit in i rummet som har stora fönster i söderläge och den är nu efter flera år tät och frodig. Jag har fyllt upp krukan med ett par tre stycken lägre benjaminfikusar och jag vattnar rejält men ganska sällan. Den får torka upp mellan vattningarna. Jag har haft den i tio år nu och den har inte växt märkbart på höjden, tydligen växer de väldigt sakta..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon