Fick se att en Clivia satt knopp långt nere bland bladen undrar hur jag ska sköta den så den inte stannar därnere för så har den gjort åtskilliga gånger tidigare. Vill ha en lång och ståtlig Cliviablomma.
Man brukar se knopparna nere vid bladvecken och sedan växer stängeln upp. Något år har min slagit ut nere i bladvecket och inte kommit upp, vet ej vad det beror på. Jag tror att lite extra vatten och gödning kan få fart på tillväxten...
Mvh
Fenja
slår knoppen ut nere i bladvecken har man vattnat för mycket. man ska försiktigt öka vattningen när man ser knoppen. då växer den upp.
mvh
inger
Om knopparna slår ut nere vid bladvecket så kan det bero på att Clivian inte har fått sin vintervila. Fr.o.m. ca. oktober vill de ha svalare, 10-15 grader, (bara det inte är frost). Låt den stå så i ungefär 10 veckor med minimal vattning. I slutet av den perioden kommer knopparna och då kan man snart ta in den i mer normal rumstemperatur och börja vattna så försiktigt igen.
Har den inte fått sin vintervila är det inte alltid den orkar att bära upp blomstängeln.
Har väl gjort alla generalfel som går att göra. Vatten har den fått hela tiden vilket inte var så bra då och vintervila har den definitivt inte fått.
Då förstår jag varför aldrig mina Cliviaknoppar kommer längre än nere vid bladen. Inget att göra åt denna gången heller då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.