CITAT (maimiti @ 09-04-2005, 18:10)
Det beror mycket på vilka arter du har. Olika hoyor är olika lätt- eller svårblommade. Det varierar också hur mycket vatten de vill ha. Tex vill Hoya australis gärna stå skuggigt och få jämn tillförsel av vatten, då blommar den. Min blommade inte förrän jag flyttade den till norrfönster och ökade vattentillförseln. Hoya carnosa har jag i västerfönster där den får torka ut lite då och då (ganska ofta faktiskt) och den blommar troget varje år.
Hoyor med brokiga blad är enligt min erfarenhet mer kinkiga med blomning och gör det alltså väldigt sällan. Undantaget är väl den variegerade bellan som blommar som den vanliga bellan.
Under den ljusa årstiden ger jag dessutom samtliga hoyor en svag näringslösning varje gång jag vattnar, undantaget de som står i självvattnande krukor.
Vilka andra sorter har du utöver de som finns i ditt album?
[QUOTE]
Jag har bara dom tre sorterna. Tre jättestora carnosa och två mindre, två australis och en variegata tricolor. Jag har en ny okänd stickling på gång också, men jag vet inte än om den tar sig. Den är bara en vecka gammal.
Australiorna står i ett norrfönster, men jag får kanske hålla dem lite fuktigare. Den ena står i en glaserad kruka och den andra i en vanlig terrakotta, så dom skall kanske ha lite olika mycket vatten. Dom ser annars friska och fina ut tycker jag och dom har slutat fälla blad sedan jag planterade om dem för ett par veckor sedan. Den nya planteringsjorden var visst lite kraftig för en del blad börjar se riktigt stora ut, tycker jag.
Jag tänkte att eftersom variegatan saknar en del klorofyll i bladen blir den kanske bränd om jag ställer den i solen, så jag har den också i ett norrfönster. Jag hoppas att den vill blomma där så småningom....

Vad tror du?
En carnosa står i österfönster och dom tre stora i väster, så jag tycker att de borde få den sol och miljö de behöver.
Jag vattnar dem inte särskilt ofta men skall kanske sluta ge dem gödning för att försöka tvinga fram blomsättning.
Fortfarande osäker
Snofsan