Full version: Hoya-träsklänningar
snofsan
Tack för all hjälpen med att sortbestämma mina Hoyor.porslinsblommor

Men hur skall jag få dem att blomma? Jag har nio krukor med porslinsblommor i varierande storlekar, men dom blommar aldrig.

Vad gör jag för fel?

För mycket vatten?
För mycket gödning?
För kallt?
För varmt?
För lite ljus?
För mycket ljus?

Min mammas carnosa blommade jämt så hon gick och plockade bort dom nästan bedövande doftande blommorna. Hennes planta blev aldrig stor och det beror på att hon klippte bort alla spröt när hon tyckte att den var fullväxt.

Skall man göra så? Kan man göra så och ändå få blommor? Jag har tre jättar som inte får bli större.

Hjälp mig ni som kan. Skulle gärna vilja ha blommor och inte bara blad. tongue.gif

sad.gif huh.gif Snofsan
Diabolique
Mina blommar alltid när jag inte brytt mig om dem så mycket.
Då de är lite torrare och jag inte har planterat om dem, fast jag kanske borde. Det är det enda mönstret jag kan se i deras blommnings perioder...
pejori
mina blommar snällt och ofta smile.gif smile.gif
jag vattnar regelbundet, med vanligt vatten och dom står i söderfönster smile.gif
när jag efter någon månad tillsätter lite näring vid varje vattningstillfälle, kommer blommorna wub.gif wub.gif
jag klipper aldrig bort spröten, det är så dom växer wub.gif
vill du inte att dom ska växa mer, så beskär do dom bara wub.gif
lycka till
yla
någon sa att de e bra om den får de lite kallt så jag lät min få de lite kallare för nåt år sedan o nu har den blommat flera år i rad rolleyes.gif
idag har en blomklase s slagit ut

o fler e på g
rolleyes.gif rolleyes.gif
Sulawesii
Jag har erfarenheten att de flesta hoyor tar tid på sig innan de blommar första gången. När de väl börjat, så är det inga problem.
maimiti
Det beror mycket på vilka arter du har. Olika hoyor är olika lätt- eller svårblommade. Det varierar också hur mycket vatten de vill ha. Tex vill Hoya australis gärna stå skuggigt och få jämn tillförsel av vatten, då blommar den. Min blommade inte förrän jag flyttade den till norrfönster och ökade vattentillförseln. Hoya carnosa har jag i västerfönster där den får torka ut lite då och då (ganska ofta faktiskt) och den blommar troget varje år.

Hoyor med brokiga blad är enligt min erfarenhet mer kinkiga med blomning och gör det alltså väldigt sällan. Undantaget är väl den variegerade bellan som blommar som den vanliga bellan.

Under den ljusa årstiden ger jag dessutom samtliga hoyor en svag näringslösning varje gång jag vattnar, undantaget de som står i självvattnande krukor.

Vilka andra sorter har du utöver de som finns i ditt album?
snofsan
CITAT (maimiti @ 09-04-2005, 18:10)
Det beror mycket på vilka arter du har. Olika hoyor är olika lätt- eller svårblommade. Det varierar också hur mycket vatten de vill ha. Tex vill Hoya australis gärna stå skuggigt och få jämn tillförsel av vatten, då blommar den. Min blommade inte förrän jag flyttade den till norrfönster och ökade vattentillförseln. Hoya carnosa har jag i västerfönster där den får torka ut lite då och då (ganska ofta faktiskt) och den blommar troget varje år.

Hoyor med brokiga blad är enligt min erfarenhet mer kinkiga med blomning och gör det alltså väldigt sällan. Undantaget är väl den variegerade bellan som blommar som den vanliga bellan.

Under den ljusa årstiden ger jag dessutom samtliga hoyor en svag näringslösning varje gång jag vattnar, undantaget de som står i självvattnande krukor.

Vilka andra sorter har du utöver de som finns i ditt album?

[QUOTE]
Jag har bara dom tre sorterna. Tre jättestora carnosa och två mindre, två australis och en variegata tricolor. Jag har en ny okänd stickling på gång också, men jag vet inte än om den tar sig. Den är bara en vecka gammal.

Australiorna står i ett norrfönster, men jag får kanske hålla dem lite fuktigare. Den ena står i en glaserad kruka och den andra i en vanlig terrakotta, så dom skall kanske ha lite olika mycket vatten. Dom ser annars friska och fina ut tycker jag och dom har slutat fälla blad sedan jag planterade om dem för ett par veckor sedan. Den nya planteringsjorden var visst lite kraftig för en del blad börjar se riktigt stora ut, tycker jag.

Jag tänkte att eftersom variegatan saknar en del klorofyll i bladen blir den kanske bränd om jag ställer den i solen, så jag har den också i ett norrfönster. Jag hoppas att den vill blomma där så småningom.... smile.gif Vad tror du?

En carnosa står i österfönster och dom tre stora i väster, så jag tycker att de borde få den sol och miljö de behöver.

Jag vattnar dem inte särskilt ofta men skall kanske sluta ge dem gödning för att försöka tvinga fram blomsättning.

Fortfarande osäker sleep.gif sad.gif unsure.gif wacko.gif
Snofsan
maimiti
CITAT (snofsan @ 10-04-2005, 01:30)
Jag tänkte att eftersom variegatan saknar en del klorofyll i bladen blir den kanske bränd om jag ställer den i solen, så jag har den också i ett norrfönster. Jag hoppas att den vill blomma där så småningom.... smile.gif Vad tror du?

En carnosa står i österfönster och dom tre stora i väster, så jag tycker att de borde få den sol och miljö de behöver.

Jag vattnar dem inte särskilt ofta men skall kanske sluta ge dem gödning för att försöka tvinga fram blomsättning.

Den variegerade hoyan skulle jag nog flytta till ett ljusare fönster, typ öster eller väster. Norr är nog lite väl mörkt för att den lilla klorofyll som finns i bladen ska orka försörja hela växten.

Jag ger alla mina hoyor näring under den ljusa årstiden, ungefär från februari till september. Jag har resonerat som så att hoyor i naturen lever i grenklykor (flertalet iaf). I sin naturliga miljö får de alltså under hela hösten en massa blad, döda insekter och annat bråte som fastnar och blir liggandes. När våren och regnperioden kommer förmultnar allt som blivit kvar och förser hoyan med en massa näring. Att låta bli gödning tror jag därför får fel effekt, och än så länge har mina blommat bättre sedan jag ökade näringstillförseln. För några år sedan gav jag nästan ingen näring alls, nu som sagt varje gång. Funkar hos mig iaf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon