Jag skulle vilja prova på ett spaljeträd på en varm sydvägg.. Men jag bor i zon 5.
Vad skulle ni rekomendera för fruktträd?
Jag gissar att det är lättast att hitta ett äpple som är härdigt i zon 5.
Mvh
Fenja
Äpple har jag redan 2 st. Tänkte att man kanske kunde komma ner några zoner när man kör mot en varm vägg.. nån roligare frukt kanske?
Big Gardener
12-04-2005, 12:40
Varför inte päron? Om du vill ha något som smakar bra är sorterna 'Clara Frijs E' eller 'Gråpäron E' bra även svalare och kortare somrar. De finns som e-plantsmaterial och borde vara relativt enkla att få tag i, även som spaljeträd om du är ute i god tid.
Vill du vara riktigt våghalsig kan du också försöka med Persika. Sorten 'Frost' eller 'Anna-Helena' borde fungera om du spaljerar dem riktigt skyddat och varmt mot en södervägg. Detsamma gäller päronen....
Ja, jag vill vara våghalsig

Friskt vågat hälften vunnet..
Ska genast kika på info om persikorna.. låter verkligen otroligt om det skulle fungera häruppe..
Jag har inte odlat i zon 5, men gjorde jag det skulle jag spaljera också päron där.
Persika tvivlar jag på, men låt inte det hindra dig... De sorter jag ser idag i handeln uppges klara zon 3. Om du väljer att testa ett sådant, se till att sandblanda jorden så att den inte samlar vatten och bidrar till långvarig tjäle, jag skulle också planterat upphöjt för att få den snabbare väckt på våren, och sedan skuggat trädet under vårvintern så att den inte lurades att sätta blom innan frostrisken var över.
Ja persika verkar rätt svårt ändå... Päron låter som ett bra alternativ.. Men plommon då? skulle inte det kunna fungera eller kräver det samma omvårdnad som persika?
Hej Tjosan!
Jag tror du skulle ha nytta av att kolla på
http://www.algonet.se/~reinisch/frukttrad.htm för att få idéer för din zon, och hittar du inget där - försök med Erlandsson i Hallstahammar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.