Full version: Pelagon sticklingar
Angelika
Köpte en pelagon av sorten Mårbacka i lördags, jag antar att det är en stickling? Fast den blommar för fullt, kan jag ta sticklingar från den nu och få dem att blomma i sommar? Den var lite dyr och sååå fin, och jag skille vilja ha fler.
Läste oxå här på forumet att man ska plocka bort blommorna för att den ska blomma i sommar, måste man det?
Jag har planterat pelagonfrön hemma, kan jag ställa ut dem i växthuset när de grott? Måste de ha extra belysning då? Jag har en kallbänk med glasskivor, blir det varmare i den?
Oj va måga frågor det blev, men det är väl så när man är ny i gemet.

Hälsar Angelika
katti
Jag tror nog att det är bäst att du plockar bort blommorna, dom stjäl mycket växtkraft i från växten. Alltså ´plockar du bort dom får växten en chans att växa och bli kraftigare innan du placerar ut dom
Eva i Skåne
Är det en liten stickling du köpt så ta bort blommorna, men om "den blommar för fullt" gissar jag att det är en vuxen planta och då skulle inte jag knipa bort blommorna, men ta bort de utblommade.
Är den stor nog att ta sticklingar från så gör det, men du får ju inte ta så den ser lemlästad ut. Eventuella sticklingar kommer säkert att blomma i mitten av sommaren.
Åsa, mälardalen zon 2
Om det är en stickling så brukar den bli bäst ifall man plockar bort blommorna + ev. knoppar, blommorna kan sättas i en vas så man kan njuta av pelargonblommorna även om man klippt bort dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon