Full version: Hängfuchsia
sven-arne karlsson
Hejsan jag har köpt sticklingar av hängfuchsia kan man toppa dessa så dom lite tätare och kraftigare.
Zazu
jadå, toppa på bara

välkommen hit förresten..

mvh zazu
mamamaggan
Toppa på som sagt var. Gjorde likadant förra året och satte de avklippta topparna i såjord . Nu har jag flera fina hängfuchsior som jag tagit skott ifrån och nu väntar jag bara på att få hänga ut dem på verandan. Men det är fortfarande lite för kallt antar jag.
berry
Hej på er.

Hittade denna tråd som e bra för mitt mål , undrar lite när man skall toppa dom små rackarna.
Nu står dom i små krukor 4 cm och är 15 cm höga , så skall jag klippa av 5 cm nu å sätta dom såjord eller..
skall man plantera om dom nu innan man klipper av dom eller efter.
En annan grej är "tjuvlingarna" skall dom bort å kan man ta tillvara på dom med.

mvh BB
Åsa, mälardalen zon 2

Det finns många sätt att toppa fuchsia.

Vid nr 1 mjuktoppning

vid nr 2 så skördar du en stickling som kan användas för att föröka upp en till planta. De nedersta bladen tas bort innan den sticks ner i såjord

nr 3 tappen som blev kvar efter att man skrdat sticklingen (nr 2) tas bort.

Fuchsior har inga tjuvar, det som kommer i bladvecken är skott som får plantan att grena sig det är bara om man gör uppstammade fuchsior som man tar bort skott och man brukar inte stamma upp hängfuchsior.

Om din fuchsiaplanta är välrotad = rötter sticker ut i botten av dräneringshålen så är det dags att plantera om i en kruka som är något större än den gamla så är det 5c, kruka kan det räcka med 7-8cm kruka, fuchsia mår inte bra av för stora krukor. Jorden som du kan använda är vanlig krukväxtjord med små lecakulor och flytta bara över rotklumen och fyll på med mer jord, pilla inte runt i rotklumpen. +tryck ej till jorden, fuchsia vill ha mycket luftig och porös jord runt sina fötter.

Om du tar sticklingar använd såjorden till dessa.
berry
Ser en hängfuchsia ut som på bilden , går det å göra en stamfuchsia av den och skall man toppa den vid 1 ,2 eller 3an?

mvhBB
Åsa, mälardalen zon 2
Det är ingen hängfuchsia på bilden utan en upprättväxande, i sticklingsstadiet ser de dock ganska lika ut och de toppas likadant.

Du kan välja ifall du toppar vid 1 el 2, 2:an väljer du ifall du vill skörda en stickling vid 1 får du ingen stickling utan stimulerar bara den att skjuta sidoskott (3an är bara tappen som blir kvar då man skördat en stickling).

Jag har sett små bonsaifuchsior där man använt sig av hängfuchsia och har stammat upp dem, satt stödpinne i och liknande så det går men är nog inte det lättaste, till stora uppstammade fuchsiaträd brukar man använda sig av upprättväxande, kraftigväxande sorter typ Celia Smedley.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon