Full version: Hibiscus
Britt Pt
[FONT=Arial][SIZE=7]

Min ca 10-åriga hibiscus är ca 1.70 hög och tappar bladen efter att de har gulnat. Jag ser ingen ohyra på den och det kommer nya blad hela tiden också. Kan den vara vintertrött!! Står ljust och svalt i ett uterum.
Finns det någon som har samma problem?

Britt Pt ohmy.gif
pejori
den är säkert bara vintertrött smile.gif
min gör så också, men nu kommer nya blad efter att jag börjat ge den näring och ökat värmen för den smile.gif smile.gif
välkommen hit föresten wub.gif
Sulawesii
WOW! 10 år! Hoppas verkligen att den bara är vintertrött.
Ciczi
Säkerligen är det som Pejori säger. Vintertrötthet drabbar oss alla, inklusive hibiskusar.

Har du sett våra olika avdelningar Britt? Under t.ex. krukväxter vet jag att det finns många trådar om hibiskusar, om du vill läsa mer.

mvh Ciczi
zaaritha
10 år! Den växten ska man nog ta väl hand om!!!!
Zaz
...jag har också problem med en gammal hibiskus... sad.gif

...den har överlevt sanslösa torkor, lössangrepp, kattpåtuggningar, rådjur och jag vet inte allt! stor och fin, blommade en gång 8 månader i sträck!
I våras vart den beskuren (har den klarat förut) och omplanterad (var försiktig med rötterna) och sakta sakta kom de nya skotten - men sen bara tynade de bort och vissnade helt. Nu har jag bara stammen med grenarna kvar, och det ser helt dött ut! Den har stått lagom varmt, varit fuktig, men fått torka upp emellanåt - VARFÖR göör den detta mot mig?! sad.gif blink.gif mad.gif

nån som har en susning?
pejori
hm...har den fått NÅGON näring? huh.gif
det låter som om den inte "orkar" sätta fart smile.gif smile.gif
man ska nog inte beskära den för hårt, det klarar dom inte alltid ohmy.gif
försök att ge den ordentligt med näring och ställ den ljust och varmt, gärna i ett söderfönster om du har. och håll den jämt fuktig utan att torka ut.
"håller tummarna"
Pia mitt i Skåne
Jag hade nog ställt hela plantan i en plastpåse, satt ett gummiband runt hålet, stuckit i ett sugrör och så blåst i det varje gång jag passerade växten. Då blir det fuktigt och syrerikt för den, men den kan så klart inte stå direkt i solen för då blir den kokt. Flera av mina "döda" hibiscusar har jag "räddat" med den metoden.
Zaz
...kanske jag beskar lite för hårt... jag tycker egentligen inte att jag gjorde det, gången innan gick det hur bra som helst, och då var jag brutalare...

Näring har den fått, massvis!

Det där med plastpåse borde jag ha tänkt på, ska genast åtgärda, men frågan är om det lönar sig när "döendet" gått så långt... sad.gif

...jag funderade annars på om det kunde tänkas vara nåt rotätare jag drabbats av, sorgmyggelarver el dylikt? fast har inga blomflugor som flyger iaf... *hmmm*
Pia mitt i Skåne
Har du provat att skrapa lite försiktigt på stammen (genom barken). Om stammen är grön så är den vid liv, om den är brun så prova lite längre ner på växten. Finns det grönt under barken så borde "plastpåsetricket" fungera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon