virrevarv
Nu är jag ju så ivrig att komma igång med min trädgård att jag är rädd för att jag gjort bort mig fullständigt... Köpte en ros "Ingrid Bergman" i kruka och otålig som jag är så satte jag ner den i rabatten. När jag berättade om mitt inköp för svärmor sa hon"du har väl inte satt den i rabatten redan?!". Hoppsan! wacko.gif

Tycker att jag gjort efter alla konstens regler, den står i en väldigt skyddad rabatt med lä mer eller mindre från alla håll och sol mest hela dagen, dessutom kupade jag upp lite extra jord på den och toppade med lite granris. Jag bor ju i zon 1 men visst april är ju en lurig månad... Vad säger ni?

Ha en trevlig helg allihopa!
Christina i Taxinge~
Nädå, du har inte gjort bort dig, utan gjort helt rätt.
Jag har planterat 3 rosor idag och jag bor i zon 3 - april är en bra planteringsmånad.
Jag har också grävt upp en 'gammal' ros och flyttat till nytt ställe - bra att göra innan den börjar växa.

Lycka till med din ros! Hoppas det blir fler.... wub.gif
virrevarv
Vad skönt att höra!!! Man blev ju lite nervös.

Fler rosor blir det alldeles bestämt, måste hålla mig och plånboken i strama tyglar. tongue.gif Jag försöker resonera med mig själv om att det faktiskt inte är sista sommaren jag bor här så jag hinner nog med att handla.

Men en ros eller två till blir det nog i år... Minst... wub.gif

Någon särskild sort ni kan rekomendera en gröngöling som jag?

Ha det!
Christina i Taxinge~
Bor man i zon 1 som du kan man välja i princip vilken ros som helst som finns till salu - lyckost! smile.gif
Du kan titta i Roslistan t ex och fundera på vilken typ av ros du skulle vilja ha - buskros, rabattros, klängros......

ROSLISTAN

En av många rosor som jag tycker om är "Winnipeg Parks" - blommar tills frosten blir för hård wub.gif

Ewa smålänska höglandet
Den har jag beställt, jättefin
väntar bara på att den skall komma

/Ewa zon 4-5
virrevarv
Åhh, den är ju underbar, vilken färg!

Länken till Roslistan du gav mig är ju jättebra, att jag inte snubblat över den innan, går hemskt fort när man sitter där och läser.
Jag är övertygad om att det inte kan vara bra med beslutsångest... Vilken av alla dessa vackra rosor ska jag köpa? blink.gif

Ha en trevlig söndag!
160kvm stort hus
Hej!
Jag köpte en underbar röd ros med gula strimmor på mässan. ( david austin )
JAg glömde givetvis att fråga om jag kan ha den ute redan nu..??

JAg bor som sagt i haninge sthlm i en lägenhet. Rosen ska stå i en stor träkruka.

Tror ni att det går bra att ha den ute eller ska jag ta in den på nätterna?

Mvh g
kerstin z5-6
Den mår inte bra av att stå i rumsvärme nattetid -då är det bättre att ha den ute o slänga på ett gammalt laken eller liknande om frostnätter kommer -(Fiberduk fastnar i taggarna lättare ..)
160kvm stort hus
Tack Kerstin!!
Så gör jag nog.. Enligt väderleksrapporten ska det vara en 3-8 grader "varmt" på nätterna närmsta veckan..

Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon