Karin M i zon 5-6
Hejsan!

Jaha! Då var det så dags även för mig att våga ge mig på att skicka en fråga till detta eminenta forum! Det har tagit måååånga veckor att komma dithän. Men nu gäller det något VIKTIGT och då är det bara att ta sig i kragen!

Saken är den att jag har satt några geraniumfrön 'SilverShadow'. På påsen står att de ska ha en grotemp. på 20 - 22 grader i tre veckor och sedan en period i kylskåpet på 4 - 6 veckor. Fröna har haft det bra - trodde jag - tills jag tittade efter! Oh,my Good! Nu står jag här med fyra (fina?) (långa!) 5 cm plantor... Min undring är alltså: Inte är det väl tänkt att de ska in i kylen - nästa vecka - nu när de äntligen har kämpat sig upp?! ...och sedan stå där i flera veckor!
"Är det nå't" med att bladen ska hejdas i sin tillväxt till förmån för rötterna, eller ska jag bara plantera om dem? Det känns mest logiskt förstås!! Gulp!

Jag är nästan säker på att jag får svar av någon kunnig och vänlig person, så jag tackar på förhand!
Karin "det-här-var-jag-inte-beredd-på" M
TeliaNet
nej, nu ska de stå svalt[ ca 15*c] och under lysrör eller i ljust fönster utan brännade sol.
Betty
Hej och välkommen hit Karin! smile.gif
Odlingsrådet på påsen betyder att man ska ställa sådden i kylskåpet efter tre veckor i rumstemp om fröna inte har grott. Har de grott så är det bara att göra som Claes sa, ställ krukan ljust (och gärna lite svalare än rumstemp om det är möjligt). Skola ut plantorna till varsin kruka när de har hunnit få några karaktärsblad, det är för tidigt att plantera om dem innan de har fått några "riktiga" blad, rotsystemet är inte tillräckligt utvecklat ännu. Lycka till med dina nävor! smile.gif
kerstin z5-6
och ett till tips .. när det står så på påsen att fröna ska kylas -brukar jag ha dem, nysådda i såjord i rumstemp ,24 tim innan kylbeh ute eller i kylskåpet .. då gror alla på en gång sen ..
Nu är det ju bra tid att ha groddar så dina som börjat gro lär fortsätta med det
Välkommen till såträsket
Hälsar kerstin laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif :lol
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon