|
*solis*
09-04-2005, 18:50
Jag har fått nya underbara grannar som är muslimer Jag har då aldrig varit med om goare trevligare och gästvänligare människor som dessa mina grannar är Jag blir hela tiden bjuden på fika och underbar mumsig arabisk mat  De kommer in till mig flera ggr om dagen och vi går på stan. Till dessa mina vänner går det absolut inte att säga nej, när de vill bjuda på mat Om och när de själv har gäster så kommer de sen med mat även till mig Jag är alldeles överväldigad När jag varit sjuk så kommer frun 2 ggr med soppa dagligen och med hostdämpande örter och gör även massage på min värkande kropp  Jag är enormt tacksam
zaaritha
09-04-2005, 18:55
Ja-"-utländska" personer, är oftast mera medmänskliga än vad vi svenskar är.............
*solis*
09-04-2005, 18:58
CITAT (zaaritha @ 09-04-2005, 19:55) Ja-"-utländska" personer, är oftast mera medmänskliga än vad vi svenskar är............. Det tror jag inte alls, utan det tar längre tid att komma inpå oss nordbon så att säga inuti skinnet eller hur jag skulle säga det. Jag känner många många underbara goa varma människor ifrån Sverige men har inte själv allid tidigare varit så väldigt god
zaaritha
09-04-2005, 19:06
Ja--jag vidhåller allt att "utlänningar", bryr sej mera om!!! De är vänliga o hjälpsamma mot oss svenskar o mot alla!
TeliaNet
09-04-2005, 19:16
ja, invandrare är underbara människor. synd att inte alla svenskar tar efter dem.
Maria i Helsingborg
09-04-2005, 19:23
Själv blev jag uppvaktad med en tallrik fylld av ost och bröd + ett glas mousserande vin av 4 persisktalande personer på andra sidan gången på tåget för en tid sedan. Underbart! Man blir både förvånad och rörd.......varför är man inte mer "sånn"!?
*Felix matte*
09-04-2005, 20:46
CITAT (TeliaNet @ 09-04-2005, 20:16) ja, invandrare är underbara människor. synd att inte alla svenskar tar efter dem. jag vill absolut inte ta efter mina invandrargrannar... inte heller dem som bor/bott i de andra två husen på gården Du vet Claes... man ska inte dra alla över en kam... inte heller när det gäller det positiva... mina/våra grannar har haft försäljning av diverse stöldgods , tobak och narkotika... när det senaste paret stack iväg så tömdes lgh av migrationsverkets personal... ni skulle sett vad grejer de lämnat när de flydde i all hast efter kriminalpolisen hade fått nys om vad de höll på med. Säckvis med leksaker... kläder... datorprylar... ett antal TV-apparater och video mm. mm. mm
zaaritha
09-04-2005, 20:49
Ja--då förstår jag att du är "försiktig".......
Anki på Öland
09-04-2005, 21:49
CITAT (solis @ 09-04-2005, 19:50) Jag har fått nya underbara grannar som är muslimer  Vad har deras religion med saken att göra???? Dom är väl underbara grannar för att dom är underbara människor inte för att dom är muslimer. Anki
MoniqueÖ
09-04-2005, 22:01
CITAT (Anki på Öland @ 09-04-2005, 22:49) CITAT (solis @ 09-04-2005, 19:50) Jag har fått nya underbara grannar som är muslimer  Vad har deras religion med saken att göra???? Dom är väl underbara grannar för att dom är underbara människor inte för att dom är muslimer. Anki Håller med! /Q
zaaritha
09-04-2005, 22:04
Religionen har ingen betydelse! Det som betyder nå´t; ja--det är ju hur människan är!!
Maria i Helsingborg
09-04-2005, 22:59
CITAT Vad har deras religion med saken att göra???? Dom är väl underbara grannar för att dom är underbara människor inte för att dom är muslimer. Jag tyckte att det var uppenbart att det var ett sätt att uttrycka "människor från en annan kultur än den jag levt upp i" inte för att klassificera...... Det är klart att det inte har ngn betydelse vilken religion eller, som i mitt fall (ve och fasa) brist på, man lever efter........men vi (svenskar/nordbor) är ett mer slutet/håller på mig själv och familjen/släpper inte nära inpå- folk i större utsträckning än vad "sydligare" folk är........ Den stora frågan är kanske snarare om vi vill ha det så?  Grattis, solis, till fantastiska grannar!
zaaritha
09-04-2005, 23:02
Tja..........
Sulawesii
09-04-2005, 23:03
Konstigt! Här runt omkring tycker jag att de utomlands ifrån är minst lika tillbakadragna som vi inomlands ifrån.
Maria i Helsingborg
09-04-2005, 23:05
CITAT Konstigt! Här runt omkring tycker jag att de utomlands ifrån är minst lika tillbakadragna som vi inomlands ifrån. Läge att skylla på klimatet?
zaaritha
09-04-2005, 23:26
Ska nog ej skylla på klimatet!!!
Hannele
09-04-2005, 23:54
CITAT (solis @ 09-04-2005, 19:50) Till dessa mina vänner går det absolut inte att säga nej, när de vill bjuda på mat Om och när de själv har gäster så kommer de sen med mat även till mig  Hoppas du bjuder tillbaka? Svensk mat.
CITAT (Maria i Helsingborg @ 10-04-2005, 00:05) CITAT Konstigt! Här runt omkring tycker jag att de utomlands ifrån är minst lika tillbakadragna som vi inomlands ifrån. Läge att skylla på klimatet?  Fin hemsida du har med mycket vackra bilder ...... Men jag föll pladask för skogduvan i ..hmm var det guldregn tro ? men så vackert bara njuter
mamamaggan
10-04-2005, 00:17
Solis! Grattis!
Tycker att deras religionstillhörighet är relevant i dessa tider. Alla har vi fördomar, kanske speciellt mot muslimer ( ni vet de där konstiga typerna hm hm ). Att det sedan finns både bra och dåliga människor oavsett ras, religion mm är väl självklart.
CITAT (Felix matte @ 09-04-2005, 21:46) CITAT (TeliaNet @ 09-04-2005, 20:16) ja, invandrare är underbara människor. synd att inte alla svenskar tar efter dem. jag vill absolut inte ta efter mina invandrargrannar... inte heller dem som bor/bott i de andra två husen på gården Du vet Claes... man ska inte dra alla över en kam... inte heller när det gäller det positiva... mina/våra grannar har haft försäljning av diverse stöldgods , tobak och narkotika... när det senaste paret stack iväg så tömdes lgh av migrationsverkets personal... ni skulle sett vad grejer de lämnat när de flydde i all hast efter kriminalpolisen hade fått nys om vad de höll på med. Säckvis med leksaker... kläder... datorprylar... ett antal TV-apparater och video mm. mm. mm Okej, och vad har det att göra med att dom är invandrare och inte Svenskar? skärp dig!!  såna komentarer gör mig rädd, vart är vi på väg?
Religionen har alltid ställt till det i alla tider..... Men visst sticker vissa religioner ut hakan mera idag och skyller på för mycket ang deras religion. Tycker att man skall ta seden dit man kommer...för just när det är debatter på TV tex så ställs aldrig frågan ... Om vi vänder på kakan hur skulle det bli om jag kom till ett annat land... får jag undervisning i språk ..svar nej utan det får man lära sig själv, inte för att jag tycker att det är konstigt att lära sig språket Själv utan helt självklart. Min mans syster flyttade till Italien där var det bara att ta det lilla lexikonet och försöka lära sig,hennes man reste så hon var helt själv...så det var upp till henne om det skulle funka . Även när hon kom till sjukhuset så var det hennes annhöriga som skulle stå för bestick och rena laken.....det spelade ingen roll att hon kom från ett annat land. Men i slutändan så handlar det inte om religion utan om vad man är villig att göra själv som person...inte vad andra skall göra för dig. Ojjj detta blev långt .....men det blev bara sååå och jag kom ifrån ämnet .. Glad för dig att du har snälla grannar
*Felix matte*
10-04-2005, 06:18
CITAT (Gulros @ 10-04-2005, 01:30) CITAT (Felix matte @ 09-04-2005, 21:46) CITAT (TeliaNet @ 09-04-2005, 20:16) ja, invandrare är underbara människor. synd att inte alla svenskar tar efter dem. jag vill absolut inte ta efter mina invandrargrannar... inte heller dem som bor/bott i de andra två husen på gården Du vet Claes... man ska inte dra alla över en kam... inte heller när det gäller det positiva... mina/våra grannar har haft försäljning av diverse stöldgods , tobak och narkotika... när det senaste paret stack iväg så tömdes lgh av migrationsverkets personal... ni skulle sett vad grejer de lämnat när de flydde i all hast efter kriminalpolisen hade fått nys om vad de höll på med. Säckvis med leksaker... kläder... datorprylar... ett antal TV-apparater och video mm. mm. mm Okej, och vad har det att göra med att dom är invandrare och inte Svenskar? skärp dig!!  såna komentarer gör mig rädd, vart är vi på väg? Nej Gulros...du behöver inte vara rädd  om du läser hela tråden igen så ....
Caprice
10-04-2005, 09:28
Jobbar ihop med bla muslimer, och visst är de som oss.. Det finns härliga människor, och det finns riktiga puckon.. Och med puckon menar jag framförallt killarna som har problem med att se tjejer som jämnställda.. Det är väldigt synd att det är så oroligt i tex Iran, jag skulle väldligt gärna åka dit på semester.. Det verkar vara väldigt vackert där, på de flesta ställen.. Och va kul att bli bjuden på "exotisk" mat, Solis..! Caprice
CITAT (zaaritha @ 09-04-2005, 20:06) Ja--jag vidhåller allt att "utlänningar", bryr sej mera om!!! De är vänliga o hjälpsamma mot oss svenskar o mot alla! Jag håller med Zaaritha!!!  Generellt sett, tycker jag att utlänningar bryr sig mera om - detta oavsett religionstillhörighet (mycket ont har gjorts i de många olika organiserade religionernas namn hur gott man än tror om Gud och världsaltet....) Jag tycker mig också förstå varför vissa utlänningar förlorar sin öppenhet och blir stängda och otillgängliga. På sätt och viss har det med klimatet att göra - det emotionella och kulturella klimatet.... Ju fler törnar...desto större risk för själslig slutenhet och "det där berör inte mig" attityd om man inte ägnar sig åt självrannsakan då och då.... I grunden är vi alla människor lika. Vi känner samma känslor och har samma ansiktsuttryck för dessa... Vad som fattas i det västerländska samhället idag är OMSORG! (Nu syftar jag inte på Er - mina nya "Vänner" här på nätet, utan omsorg i allmänhet: Empati som byggerpå inlevelseförmåga och viljan att förstå) Ha en bra dag!!!
*solis*
10-04-2005, 12:16
Att mina grannar är muslimer ser jag bara som mycket positivt och glädjande och jag är väldigt intresserad av deras sätt att leva. Det märks i allt de gör att de är verkligen djupt troende på ett underbart och kärleksfullt sätt. Friden i deras relation och till barnet är tydlig fastän de har stor oro för saker och ting i livet. Det verkar som att människor som måste genomgått stora svårigheter i sina liv har verkligen ett STORT ÄLSKANDE HJÄRTA
*solis*
10-04-2005, 12:50
CITAT (Hannele @ 10-04-2005, 00:54) CITAT (solis @ 09-04-2005, 19:50) Till dessa mina vänner går det absolut inte att säga nej, när de vill bjuda på mat Om och när de själv har gäster så kommer de sen med mat även till mig  Hoppas du bjuder tillbaka? Svensk mat. Visst har jag bjudit tillbaka:"kyllikkis köttfärssås" blev det och det gick åt som smör i solen När jag är riktigt frisk igen kommer jag att bjuda på annat och baka bröd etc...
Christoffer
10-04-2005, 13:30
De största rasisterna är nog de som aldrig har haft en utländsk vän från en annan kultur, och bara baserat sin avsky efter det som stått i tidningarna. Sedan har jag stött på många invandrare som inte gillar svenskar, just för att de har trott att de flesta svenskar är rasister.
När jag var liten hörde jag hur en del personer tyckte illa om negrer. Jag förstod aldrig varför. Att negrerna tog deras jobb såg jag inte som något vettigt skäl. Något som gör mig arg, är när rasister finns bland lärare, läkare, dagispersonal och andra ställen där människor ska tas om hand.
Sedan finns det ju fördomar mot de som intresserar sig för odling. Jag vet inte hur mycket jag har hört om mitt intresse.
"Det skulle inte förvåna mig om du är bög också" "Växter finns ju redan ute, du behöver inte odla de också" "Är det inte bättre att du skaffar dig ett annat intresse?"
Märkligt. Men jag delade iofs inte deras intresse för deras hobbies.
*solis*
10-04-2005, 14:01
CITAT (Christoffer @ 10-04-2005, 14:30) De största rasisterna är nog de som aldrig har haft en utländsk vän från en annan kultur, och bara baserat sin avsky efter det som stått i tidningarna. Sedan har jag stött på många invandrare som inte gillar svenskar, just för att de har trott att de flesta svenskar är rasister.
När jag var liten hörde jag hur en del personer tyckte illa om negrer. Jag förstod aldrig varför. Att negrerna tog deras jobb såg jag inte som något vettigt skäl. Något som gör mig arg, är när rasister finns bland lärare, läkare, dagispersonal och andra ställen där människor ska tas om hand.
Sedan finns det ju fördomar mot de som intresserar sig för odling. Jag vet inte hur mycket jag har hört om mitt intresse.
"Det skulle inte förvåna mig om du är bög också" "Växter finns ju redan ute, du behöver inte odla de också" "Är det inte bättre att du skaffar dig ett annat intresse?"
Märkligt. Men jag delade iofs inte deras intresse för deras hobbies. Det finns då människor för allt  Och det hemska är att det finns så mycket dold rasism hos människor som borde veta bättre
Jag har varit på två föreläsningar som Gillis Herlitz hållt i. http://alla.lo.se/reportage.asp?articleID=619Han är fantastisk att lyssna på och han tar upp ämnen som kulturella skillnader. Många gånger handlar det inte om vilken nationalitet man tillhör, utan andra saker. Ett av hans exempel: En 21-årig kvinnig student i Stockholm har förmodligen mer gemensamt med en 21-årig student i Kairo, än vad hon har med en norrbottnisk 58-årig gruvarbetare.
Heddas matte
10-04-2005, 19:04
CITAT (Christoffer @ 10-04-2005, 14:30) Sedan finns det ju fördomar mot de som intresserar sig för odling. Jag vet inte hur mycket jag har hört om mitt intresse.
"Det skulle inte förvåna mig om du är bög också" Just den kommentaren har min man också fått när han stolt berättat om sina hibiskusförökningsprojekt på jobbet.... man undrar varför det ska vara så svårt att acceptera olikheter...  ... sen spelar det ingen roll för min del om olikheten består i hudfärg, intresse, kultur eller om man bara råkade födas "annorlunda" .... allt är rasism för mig.
Christoffer
10-04-2005, 20:34
Ja, och det jobbiga är att sådant inträffar i samhället varje dag. Men det börjar bli bättre hoppas jag. Ibland kan ju fördomar "växa" bort, men de kan också fördjupna.
*solis*
11-04-2005, 13:25
Igår kväll kom grannen in med pizza och glass till mina barn och mig Jag låg i sängen eftersom jag mår så dåligt och grannen kom in och satt länge på sängkanten och pratade med mig och dottern. Det är som att jag fått en till son och dotter genom dessa underbara grannar För en stund sedan ringde en annan granne som är orolig för min hälsa. Jag är djupt berörd över all den omtänksamhet som mina goa grannar visar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|