Nico
Hej,

Jag är ny på detta forum. Är främst intresserad av ätbara växter.

Finns det någon här som känner till denna växt som ska ha söta goda bär? Går den att odla här i Sverige? Mycket svårt att få tag på utförlig information på nätet...
Ingrid på Västkusten
Är det den med röda lite avlånga bär som man ibland kan köpa i invandrarbutiker?

Undrar Ingrid

PS Jag skall ha info om denna i en BOK hemma - skall kolla
Trädgårdsmannen
Ätbart? Toppen - det stämmer in på mig också tongue.gif Är mycket intresserad av fruktbärande växter att odla på inomhus och i Vinterträdgård.

Skynda dig att kolla i din bok Ingrid!!
Ingrid på Västkusten
Jaha Du - somnade kvat över åtta i går kväll så tji vart det med hemläxan till kvällskursen samt kikandet i bok. Får ta nya tag,

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Ibland är det svårt att hålla ögonen uppe...då missade du "Min Trädgård" på TV - igår hade dom helt otroliga utgångsobjekt innehållande mest betong och armeringsjärn men det blev rätt bra. MEN MAN LÄR JU INTE UT ETT SKVATT... mad.gif
Ingrid på Västkusten
The young soft leaves have a peppermint flavour are consumed raw in salats as a potherb or cooked with rice or pork. or used in soup with duck's eggs.
Dried, they are used as a tea substitute.
The fruits have a sweet licorice-like flavour and are eaten raw or used in preparation of a liqueur.

Frön kan köpas geno m Horizon herbs elelr Deep Diversity.

Hälsar Ingrid
Nico
Strålande!

Tack Ingrid, jag har frågat på många ställen och du är den första som kunnat svara! Jag har en del böcker själv med denna har jag inte kunnat hitta.

Horizon herbs eller Deep Diversity - ska kolla om de finns på nätet annars kanske du har en adress?

Bästa hälsningar,

Nico
Ingrid på Västkusten
http://shop.store.yahoo.com/seedsofchange/

http://www.chatlink.com/~herbseed/

Så hoppas jag att de har den detta året till salu!

Min bok berättar att det finns en fyra arter till :-) av Lycium. Tyvärr inget om odlande för det handlar den inte om alls.

Lycka till Nico!

Hälsar Ingrid
Nathalie84
jag blev väldigt intresserad av dom här bären. Kan man odla dom inne i kruka? Vet någon hur det funkar att beställa från sidorna som är nämnda här ovanför om man inte har visa kort eller någe dylikt?

rolleyes.gif
Stephen
Lycium barbarum ser ut til å være 100% hardfør fer i midt-Norge (har sikkert klart 20-25 grader). Men, den vokser langsomt og har ikke blomstret enda (ca. 5 år). Har også en småplante av L. chinense, men jeg har ikke prøvd den på friland enda (kanskje planter jeg ute i sommer).

Takk for at du minnet meg om at bladene er spiselige - hadde glemt... Skal prøve.
Nathalie84
http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/lyc...iu/lycibar.html

du som undrade om bären, gå in på sidan ovan... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon