virrevarv
Nu är det så att jag köpt ett litet "växthus" i plast på ÖB, det står i fullständig lä, mot en husvägg (söder) och om solen är framme så är där sol näst intill hela dagen. Så över till min fråga;
Jag kånkar ut mina frösådder på morgonen och in dom på kvällen så fort temperaturen går över 10 grader (då vet jag att det i alla fall är 15 i "växthuset") och dom verkar må prima av det, knubbiga och fina plantor. Men hur är det dagar då det är molningt? Ger det tillräckligt med ljus? Kanske en aning fånig fråga, andra frön i naturen gror ju för fulla muggar nu men av ren nyfikenhet frågar jag.
Tycker att det borde vara bättre med äkta ljus än konstgjort, om än det är molnigt. Mitt lilla plasttält ser ju till att det inte regnar eller blåser på dom. Jag bor ju i zon 1 så våren börjar ju ta fart här.

Vad säger ni?
Åsa, mälardalen zon 2
Naturligt ljus ute brukar vara starkare än det ljuset man har inomhus även när det är mulet. Det som snarare kan vara vanskligt i det läget du beskrivit är att det kan bli alltför ljust och varmt ifall det är sol hela dagen de dagar det är sol och förhoppningsvis lär det bli mer och mer dagar med sol. + Små växthus blir lättare för varma än stora växthus. Skuggning kan ofta behövas mot starkt solljus (speciellt när det är småplantor det handlar om) + bra vädringsluckor höga temperaturer är lika skadliga som för låga.
virrevarv
Fördelen med mitt lilla växthus är ju att jag lätt kan flytta på det men det är ju inte alltid man tänker på det på morgonen, vädret har ju som bekant en förmåga att ändra sig... Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon