|
Margaretha
09-04-2005, 23:07
En enda gång har jag fått en phalaenopsis att blomma om och det var den allra första jag hade för 8 år sedan. Då visste jag ingenting om skötsel utan vattnade den som mina andra krukväxter och gav den vanlig blomstergödning. Nu har jag tre stycken som står och ser dumma ut - några har jag kastat - och jag får dem inte att blomma om. Något österfönster har jag inte - är det det som är felet? Eller vattningen? En halv deciliter i veckan säger någon, på skötselanvisningen som medföljer en av dem står det att de ska hållas fuktiga. I Gröna Rum sas det att de ska torka upp. Jag brukar vattna dem över vasken med vatten som fått stå i kannan något dygn. Jag häller en stund och låter dem rinna av innan de åker tillbaka ner i ytterkrukan. Ytterkrukorna tog jag bort häromdagen så nu står de i sina genomskinliga krukor på ett fat. Speciell näring får de också regelbundet, men icke! Alla ni som lyckas, hur gör ni? Jag blir så besviken för att de inte vill blomma, men också för att bladen längst ner mjuknar och ser ut som om de behövde vatten i mängd! Goda råd emottages tacksamt!
GoSatta
09-04-2005, 23:24
alltid kört mina i söder fönster, om det har funnits lite skugga mitt i fönstret, som jag bor nu med full sol hela tiden en bit in (östfönster känns lite mörkt för mig)
doppar dom i vatten en gång i veckan (akvarievatten) om det är riktigt varmt på sommaren kanske två gånger ibland. har man inte tillgång till akvarievatten så bör man använda exktra näring. (använder näring ibland också)
90% av mina orchideer blommar om med den behandlingen (och 100% av mina phalenopsisar blommar om)
maissan
10-04-2005, 07:26
Mina phalaenopsisar blommar i regel om, men det är olika långa viloperioder där emellan. Jag undrar också vad det beror på att fler blad alltid är skrumpna. Är detta ett tecken på att man vattnar för lite eller är det blad som blivit"gamla"?? Vet ni något om detta fenomen?? Mvh/Maissan
Jag är alltid noga med att det inte går för länge mellan vattningarna. Ca 10 dagar på vintern och 6-8 dagar på sommaren, beroende på värme. Skriver alltid upp när jag vattnat för att inte glömma dem. Phallisar har ju inga bulber som sparar vatten. Det har många andra orkidéer nämligen!
Lycka till!
Annlouice
GoSatta
10-04-2005, 15:34
nä dom har väldigt saftiga rötter istället som gör det åt dom  men de lättaste med phalenopsis är ju att ha genomskynliga krukor så ser man direkt när dom vill ha vatten, när rötterna blir vita.
Margaretha
10-04-2005, 18:24
Det kanske är ljusbrist då? När alla blommorna fallit av ikring julen satte jag dem i ett söderfönster och där står de fortfarande. Men när det är som soligast brukar jag dra ner persiennen. Kanske de får för lite ljus? De har sina gamla stjälkar kvar och dessa är det liv i.
ninnisky
10-04-2005, 18:40
Känner mig som kärringen mot strömmen - för jag har mina 10 phalaenopsis i ett norrfönster. Där har de stått i snart 8 år. Vattnar dem med ca 10 dagars mellanrum och under blomningstiden får de lite gödsel. Samtliga blommor nästan alltid, just nu helt fantastiskt. Planterar om dom vartannat till vart tredje år. Våttorkar bladen någon gång per månad.  och så pratar jag nästan dagligen med dom... kan det vara det? De står dessutom väldigt nära min dator och där sitter jag ofta
Kattgräs
10-04-2005, 19:05
Mina stackare har stått i drag efter viss ommöblering i fönstret - men det gillade de inte så de har fått flytta in en bit i rummet. Kanske är samma sak för ninnisky?
kristerh
11-04-2005, 08:33
CITAT (maissan @ 10-04-2005, 08:26) Jag undrar också vad det beror på att fler blad alltid är skrumpna. Är detta ett tecken på att man vattnar för lite eller är det blad som blivit"gamla"?? Vet ni något om detta fenomen?? Mvh/Maissan Om bladen skrumpnar längst ner (de äldsta) är det nog ingen fara ph brukar ju fimpa sina äldsta blad på så sätt, om det däremot är färskare blad som skrumpnar kan det vara fel på rötterna oftast pga att komposten förmultnat och inte blir lika luftig o genomsläpplig, testa isåfall med omplantering med vitmossa och barkbitar av olika storlekar + ev kokosfibrer. Blad kan ju oxså bli skrynkliga pga av för lite vatten. krister
kristerh
11-04-2005, 08:41
CITAT (Margaretha @ 10-04-2005, 00:07) Något österfönster har jag inte - är det det som är felet? Eller vattningen? En halv deciliter i veckan säger någon, på skötselanvisningen som medföljer en av dem står det att de ska hållas fuktiga. I Gröna Rum sas det att de ska torka upp. Jag brukar vattna dem över vasken med vatten som fått stå i kannan något dygn. Jag häller en stund och låter dem rinna av innan de åker tillbaka ner i ytterkrukan. Ytterkrukorna tog jag bort häromdagen så nu står de i sina genomskinliga krukor på ett fat. Speciell näring får de också regelbundet, men icke! Alla ni som lyckas, hur gör ni? Jag blir så besviken för att de inte vill blomma, men också för att bladen längst ner mjuknar och ser ut som om de behövde vatten i mängd! Goda råd emottages tacksamt!  Du behöver inte ha något österfönster för att de ska blomma om, men ljus vill de ha, på sommaren kan du t o m ha dem inne i rummet på ett bord. vattna dem när de känns lätta, det brukar kännas på vikten och rötterna är vita, jag vattnar mina 1 gång i veckan nu på sommaren, på vintern var 10:e dag ungefär, låt dem torka upp mellan vattningarna, varför har du tagit bort ytterkrukorna? helt onödigt, det har inget med blomningen att göra, visserligen kan ph ta upp ljus med hjälp av rötterna men de klarar sig bra i ytterkrukor. Testa med att vattna dem genom att sänka ner dem till krukkanten med vatten och hålla så några sekunder, obs det får absolut inte komma vatten i bladvecken då ruttnar plantan, lyft sedan upp o vicka så att allt överskottsvatten rinner ut. krister
snofsan
11-04-2005, 21:50
Hej allesammans, här lär man sig ju massor. Min man fick en Ph i september och den blommade fram till julen. Då ställde jag den i ett österfönster i 16-17 graders temperatur och den såg ut att må bra tills för en vecka sedan. Då upptäckte jag att ett ev de undre bladen börjat skrumpna. Tog in den i rumstemperatur igen men har inte märkt någon bättring. Den tänker alltså fälla ett blad nu om jag förstått rätt. Ska doppa den i vatten som rekommenderat. Men vad är det för gödning ni pratar om? Finns det speciell gödning för Phalaenopsisar? Vad heter den och var får man tag i den? Och måste man inte vattna dem med kalkfritt vatten egentligen? Regnvatten (som ju inte finns i kranen) innehåller ju inte kalk och det är väl sådant vatten de vill ha eller?  Snofsan
GoSatta
11-04-2005, 23:07
östfönster är nog för mörkt på vintern.
Självklart är kalkfritt vatten bäst men dom flesta vanliga phalenopsisarna är väl framtagna för "hemma" förhållanden så det spelar absolut ingen roll. Efter som dom är epifyter så kräver dom lite anorlunda näring än vanliga "jord" växter och speciell orchide näring har nog alla välsorterade blomster affärer.
kristerh
12-04-2005, 17:02
CITAT (snofsan @ 11-04-2005, 22:50) Men vad är det för gödning ni pratar om? Finns det speciell gödning för Phalaenopsisar? Vad heter den och var får man tag i den? Och måste man inte vattna dem med kalkfritt vatten egentligen? Regnvatten (som ju inte finns i kranen) innehåller ju inte kalk och det är väl sådant vatten de vill ha eller?  Snofsan Jag har vatten i en hink som jag har i badrummet, det brukar jag vattna med. Orkidenäring finns i alla blomsteraffärer och mataffärer, orkidehuset i stockholm säljer en bra näring på påse, tror att de skickar på post oxså. krister
Margaretha
13-04-2005, 10:22
Köpte igår ett exemplar för att ge bort i present och studerade då rötterna noga. Denna phalaenopsis hade tydliga tjocka gröna rötter. Mina exemplar har rötter som ser skrumpna och bruna ut. Är det jag som ställt till det månne, genom att vattna fel, eller har jag fått dåliga exemplar?
En som jag fick för ett par år sedan hade knappt rötter alls. Den var lös i krukan. Kanske kan det vara dålig kvalitet ibland även på dessa!?!
CITAT (Margaretha @ 13-04-2005, 11:22) En som jag fick för ett par år sedan hade knappt rötter alls. Den var lös i krukan. Kanske kan det vara dålig kvalitet ibland även på dessa!?! ja det kan det det gäller att kolla noga och känna på bladen, att dom är fasta och fina köp aldrig en orkidee som är inplastad!!!! dom hatar plast rötterna blir bruna av för mycket vatten  om du känner på hålet i botten, så känner du om det är tort eller inte.. annars så lär du dej hur den känns blöt och torr. då känner du på vikten om den är blöt eller inte
kristerh
13-04-2005, 13:08
CITAT (Margaretha @ 13-04-2005, 11:22) Köpte igår ett exemplar för att ge bort i present och studerade då rötterna noga. Denna phalaenopsis hade tydliga tjocka gröna rötter. Mina exemplar har rötter som ser skrumpna och bruna ut. Är det jag som ställt till det månne, genom att vattna fel, eller har jag fått dåliga exemplar?
En som jag fick för ett par år sedan hade knappt rötter alls. Den var lös i krukan. Kanske kan det vara dålig kvalitet ibland även på dessa!?! Det är lätt att övervattna och resultatet blir att rötterna ruttnar man får studera de som säljs i affärerna noga, de brukar stå i en genomskinlig kruka så det är lätt att se statusen på rötterna och inte minst på komposten, ofta har de stått så länge i krukorna att komposten blivit till vanlig jord, passa på att byta den direkt när orkisen slutat blomma. Jag såg ett skräckexempel på vattning när jag var på coop forum för nåt år sedan, hon som hade fått i uppdrag att vattna blommorna vräkte vatten över alla orkideerna med slang  med följd att det kommer in vatten i bladvecken och orkiden dör, fast det gör den inte direkt utan intet ont anande kunder köper dem, och så efter ett tag hemma börjar de fälla bladen med början i toppen oftast, har själv köpt några sådana som klarat sig halvbra  de har bara tappat toppbladet och själva toppen på orkideen, sådana är det bara att kasta, de brukar inte ta sig, eller har någon fått sådana att börja växa med nya blad? krister
Åsa - Alingsås
17-04-2005, 18:12
Orkidéer tycker ju också gärna om att bli sprayade med vatten ngn gång om dagen. Jag har varit med om att det har gjort skillnaden mellan blommor/inga blommor. De har ju luftrötter som tar upp fuktighet från luften (då det ultimata vore betydligt högre luftfuktighet än man har hemma). Ibland kan det vara värt att testa. I övrigt kräver inte orkidéer (d.v.s. sådana som finns lätt-tillgängliga) speciellt annan skötsel än vanliga krukväxter. Någon vattning i veckan plus orkidé-näring och god ljustillgång har fungerat utmärkt för mig! Är det förresten, på tal om orkidéer, någon som har fått en sådan där orkidé på barkbit att överleva? Har provat men i sista änden dör de alltid... MVH, Åsa!
kristerh
18-04-2005, 11:30
CITAT (Åsa - Alingsås @ 17-04-2005, 19:12) Orkidéer tycker ju också gärna om att bli sprayade med vatten ngn gång om dagen. Var försiktig med det på phalaenopsisar, om de får vatten i bladvecken så ruttnar de, visst kan de duschas men bara lätt och se upp så att inget vatten blir kvar, sedan finns det ju sådana som bara älskar duschar som vanda tex, den kan nog inte få för mycket. krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|