Latmask
Vi skulle vilja ha tomat på altanen, väldigt starkt soligt läge och undrar om man kan odla det i stora blomlådor eller om tomat måste stå i marken?

Hur djupt med jord måste det i så fall vara? Måste man binda upp dem eller står de av sig själv? Vilken tomatsort kan passa bäst?
Joche
Jag odlade busktomater med mycket stor framgång förra året. Jag köpte tomaterna uppdrivna i ca 35cm höga växter och de satte tomat redan efter några veckor.

Jag hade de i en egenbyggd blomlåda modell större på en balkong som har fin sol från lunch ungefär.

Tre växter gav tomater till alla salladerna hela sommaren plus de extra tomater som lillkillen gick och åt av närhelst balkongdörren stod öppen.

I år driver jag upp egna busktomater från frön, skall bli spännande.

PS. Framför tomatplantorna satte jag hallon och smultron. Fungerade utmärkt då hallonen hängde ut över kanten och gick fria från tomaterna. DS
Latmask
vad bra! Då ska det nog fungera här också! Tack för svaret!
Åsa, mälardalen zon 2
I balkonglåda skulle jag välja någon av de lite mindre sorterna busktomat, dessa behöver man oftast inte binda upp, sätter de mycket frukter kan man dock ibland behöva hjälpa till att stöda dem.

Väljer du någon av de tomatsorter som är högväxande och kraftigväxande räcker inte en balkonglåda då brukar det behövas 15-20liter jord per planta. Och då behövs också ofta någon form av uppbindning.
annaliten
Jag har odlat tomater av olika sorter; busk, vanlig och körsbärstomat, i större plasthinkar under flera år utan problem.
Betty
Jag odlar tomater (mest coctailtomater) i 10-liters murarhinkar som jag har borrat dräneringshål i botten på.
Cilla
Jag hade små busktomater i balkonglådor på däck när jag seglade hela somrarna. Gäller att planttorna är starka från början, för torrt blir det även för en busktomat i en baklonglåda. Helst vill de ha djupare jord.

Blanda jorden eller kogödslet (går mkt bra att använda som jord, det är minst 20% torv i den man köper) med oförmultnade löv, småpinnar och annat så håller du jordstrukturen och fukten mycket bättre. Plantera hela lådan smockfull av växter och täck ev bar jordyta med gräs eller löv så att vattnet inte avdunstar för snabbt. Om du sedan byter så mycket av jorden du kommer åt någon gång i slutet av juni så har du chans att få bra tomater i slutet av säsongen.

Annars går 10-20litershinkar bra att odla tomater i. Står hinken i skugga och plantan i solen över balkongräcket så kan man få upp tomat i bra höjd och med hyfsat mycket frukt.
Virgo
CITAT
Blanda jorden eller kogödslet (går mkt bra att använda som jord, det är minst 20% torv i den man köper)

hmm....
Vilket fabrikat är det som endast har 20% torv?

Det går att odla vilken tomat som helst i en vanlig djup tallrik om man vill,
bara den får tillgång till vatten och näring hela tiden samt stöd, så den kan växa någotsånär uppåt.

@ latmask,

det finns sk ampeltomater att köpa . De växer bra och ger bra med tomater. De brukar finnas på växtcenter i amplar och de behöver som alla andra tomater, vatten och näring. Lätt som en plätt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon